Filmen knækkede…

Luna Rossa måtte tape den clysar-film, som dækker vingemasten, inden det lykkedes italienerne at indhente svenske Artemis Racing og vinde America's Cup-udfordrernes første semifinalesejlads.

Nok så mange milliarder kroner kan ikke vinde America´s Cup, hvis filmen knækker. Og det var præcis, hvad den gjorde for Luna Rossa i går, da den danske designer Michel Richelsens italienske hold mødte den svenske debutant Artemis Racing i de to udfordreres første semifinale.

"Clysaren, den film, som dækker en stor del af vingen, havde svært ved at hæfte på den nederste flap på vingen", siger Michael Richelsen til baadmagasinet.dk om det uheld i starten, som betød, at Artemis Racing overraskende tog føringen foran italienerne, der ellers har langt mere erfaring i at sejle de omstridte AC72-katamaraner, som er den bådklasse, den 34. America's Cup i San Francisco afgøres i.

"Med skam at melde havde vi faktisk et tilsvarende problem for et par dage siden, da vi sidst var ude, og som vi åbenbart stadig ikke har fået styr på. Efter en længere pause bruger vi i øjeblikket vores første vinge, og der er ikke utænkeligt, at fladerne på ribberne, som clysaren skal hæfte på, er blevet lidt porøse. Forhåbentlig gentager vi ikke det show i den næste sejlads", siger Michael Richelsen.

Uheldet betød, at Artemis Racing blæste først over startlinjen, mens Luna Rossa nærmest lå stille i den tid, det tog at sende en mand op på vingen og reparere filmen med tape.

Tapen holdt. Og allerede efter kort tid indhentede italienerne den svenskejede båd og tog en sikker føring, som holdt hele vejen i mål, takket være deres langt større rutine i at holde båden på foil under bomning, hvilket betyder, at båden taber mindre fart under manøvren.

Under oplæring

Men den første semifinalesejlads i udfordrernes Louis Vuitton Cup understregede ikke kun, at besætningernes erfaring med at foile har stor betydning for, hvem der vinder. Sejladsen afslørede også, at selv små skader på de højteknologiske både kan skabe stor spænding om udfaldet.

"Det var spændende at sejle mod Artemis. Vi har kun en vag fornemmelse for deres fartpotentiale. Og de klarede jo turen til første mærke bedst. Heldigvis gav vores længere tid på vandet pote. For i mine øjne kørte vores manøvrer bedre end deres, og det betyder meget", siger Michael Richelsen.

"Spørgsmålet er, hvor hurtigt de kan forbedre deres manøvrer. De er nok på en stejlere del af 'the learning curve' end vi er. Derfor skal de nok blive skarpere i takt med, at sejladserne skrider frem. Forhåbentlig ikke for skarpe".

Semifinalen afgøres i bedst ud af syv sejladser. Anden sejlads skydes i gang i aften kl. 22.15 dansk tid og kan følges live via internet-tv på hjemmesiden www.americascup.com.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen