Efter dødsulykken i San Francisco for en måned siden har der været stille fra det svenske AC-hold Artemis - og der har været stor usikkerhed omkring deres fortsatte deltagelse.
Havariet som dræbte Andrew Simpson den 9. maj skete faktisk på sidste planlagte tur for holdets første AC-72. Båd nummer to, som holdet skulle bruge i selve Louis Vuitton Cup, stod foran de indledende testsejladser.
Truende katastrofe
Det var i forvejen sent, med planlagt start på LV Cup allerede den femte juli. Og dødsulykken satte hele programmet på standby. Nu har Artemis omsider besluttet at fortsætte kampagnen - måske efter pres fra pokalindehaverne Oracle?
Begrænset spændingsmoment
Artemis har dog meldt ud at de ikke stiller op, før de har sikkerhed for mandskabet, også i den øvre del af vindspekteret. Teamet bliver ikke klar til kapsejlads med deres nye båd før tidligst slut juli.
Det indebærer at den første del af Louis Vuitton Cup sejles med kun to deltagere: Emirates Team New Zealand og Luna Rossa. Luna Rossa har kun én båd, som er en kopi af Team New Zealands første båd. Det vil i praksis sige, at den er langsommere end den nye båd, TNZ nu sejler i.
Spændingsmomentet er med andre ord til at overse.
Duel om finaleplads
Som det ser ud p.t., vil vinderen efter mødet mellem TNZ og Luna Rossa gå direkte til finalen, mens taberen skal møde Artemis i en slags show-sejlads, der ikke har nogen betydning.
Indledende runder er reduceret fra syv til fem. Den 34. America's Cup i San Francisco ligner lige nu en truende katastrofe, med alt for få deltagere, manglende medieinteresse, utilfredse sponsorer og et program for sommeren, som ikke byder på ret meget egentlig kapsejlads.
Var der nogen der nævnte ordet fiasko?