Den nye situation medfører at det i højere grad bliver muligt at trimme "flyvehøjde" og balance, når begge skrog letter på slør/læns. Samtidigt kan foilene hæves ud av vandet på kryds, hvor farten ikke er høj nok til at skrogene kan løftes op i luften. Ændringen giver sandsynligvis et langt højere fartpotentiale til de nybagte AC72'ere.
Anonymt - og offentlig
Measurement Committee er i AC-sammenhæng en instans hvor hold kan indsende konstruktions-tegninger og spørgsmål til tekniske løsninger, som de overvejer. Det kan de gøre anonymt, og svaret fra Meaurement Committee kan de bruge til at afgøre om ideen er lovlig eller ej - inden den bliver bygget, og inden eventuelle protester. Både svaret og ideen er til gengæld offentlig tilgængelig bagefter. Derfor tænker man sig formentlig om både én og to gange, inden man indsender noget til behandling i Measurement Committee.
Se mere her
Det kunne være Artemis, der har udpønset systemerne - her ses de ved søsætning, uden synlige foils. Et hul, samt et område højere oppe uden overfladebehandling kunne tyde på at båden er klargjort til et hængslet foil-system. Se også tegninger længere nede her:
Det system som både Oracle og Team New Zealnad (her) lagde ud med, er måske allerede overhalet indenom? Foto: Chris Cameron/ETNZ