Kommentar: The Show must go on

I løbet af tirsdagen amerikansk tid mødes de fire hold, der skal deltage ved den forestående Louis Vuitton Cup og Americas Cup. Oracle, Emirates, Artemis og Luna Rossa mødes med sejladschefen Iain Murray, for at drøfte konsekvenserne af søndagens ulykke med Artemis AC72, hvor den britiske sejler Andrew "Bart" Simpson mistede livet.

Den umiddelbare konsekvens er dialog. Iain Murray vil sikre sig, at de deltagende teams skaber et forum for informationer flyder på tværs af de enkelte Teams - noget der bestemt ikke tidligere har været tilfældet inden for Americas Cup, hvor hemmelighedskræmmeri har hersket.

Der er farligt at leve

Der findes så mange eksempler på tragiske hændelser inden for sportens verden, lige fra Formel 1, skiløb, boksning, cykelløb - ja jeg kunne blive ved!

– Det er farligt at leve, og det er naturligvis endnu mere farligt at dyrke sport, og i dette tilfælde bevæge sig ud på vandet. Tænk hvad der er gået tabt af menneskeliv på havet, i Whitbread – i Fastnet, ja for mange år siden sank en Soling med gasternes ben fastlåst i hængestropperne, alt sammen tragiske ulykker, som vi bestemt helst ville være foruden, men som bestemt IKKE skal være årsag til man stopper med at sejle, eller for den sags skyld dyrke de andre sportsgrene, der har været udsat for tragiske ulykker.

Brug viden til at øge sikkerheden

Et tabt menneskeliv er et for meget. Men brug den viden som eksperter kan hive ud af sådan en ulykke, og skærp kravene til sikkerheden, så vi undgår at lige netop den her type ulykke sker igen.

Det bedste eksempel jeg kan tænke på er Formel 1. Tidligere en sportsgren der var hårdt ramt, men i dag er sikkerheden skærpet gevaldigt, og det er heldigvis længe siden den har kostet menneskeliv.

Jeg havde fornøjelsen at møde, og tale Andrew "Bart" Simpson hele to gange sidste år. Først i Hyeres og senere ved OL i London, en fantastisk behagelig fyr, som elskede at sejle, og jeg tør godt skrive her, Andrew dødede midt i at udføre det, han elskede overalt på jorden.

Der er endnu ikke fremlagt nogen havarirapport, så om Andrew måske var slået bevidstløs, inden han blev fanget under skroget, er kun gætterier, men selv med den iltanordning, som de sejler med på Oracle, hvor hver sejler har ilt til 10 minutter fra en lille iltflaske under vesten, ja så er det ikke engang sikkert, at det havde været nok til at redde Andrew Simpson. Det må tiden vise – men herfra skal lyde, The Show must go on, men forhåbentlig i en mere sikker udgave.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen