America's Cup: Har Oracle allerede tabt?

Det strammer til i America's Cup - der er kun et halvt års tid tilbage, før det går løs i San Francisco. Store sejladser af den her type vindes af de hold der har brugt opbygnings-fasen bedst, og her er forsvarerne Oracle i store vanskeligheder. De har næsten ikke fået sejlet, og mens de bygger og reparerer, er konkurrenterne på vandet og træner.

Byggetid konstant

Som de fleste sejl-interesserede vil huske, væltede Oracle's båd forlæns og smadrede både ving og platform ganske grundig i efteråret. Det skete efter få dages effektiv træning, og siden har der været bygget på livet løs. Problemet er at byggetiderne for den her type fartøjer ikke kan afkortes ret meget - det tager den tid det tager, og i mens går uger og måneders træning tabt.

Lært af ulykken

Eksperter mener dog at Oracle på ingen måde kan afskrives. Deres båd nummer to er snart på vandet, og de vil få næsten seks måneders træning - det vil sige, hvis de ikke rammes af flere havarier. Samtidigt har de analyseret og regnet på ulykken, og deres viden om grænserne og mekanismerne bag "pitchpoling" (at vælte forlæns) er bedre end konkurrenternes. 

Forskellige filosofier

Der tegner sig også nu designmæssige forskelle holdene igennem: Emirates Team New Zealand, som suværent er det hold der har sejlet mest, har en forholdsvis robust og traditionelt designet båd og vingemast, med viden især hentet fra velprøvede C-class katamaraner. Pradas båd er identisk i både skrog, platform og vingemast - de to hold har et udstrakt samarbejde - men deres foils er forskellige.

Artemis flyver ikke

Netop det med foils er et kernepunkt: Ingen har tidligere fået så store sejlfartøjer til at lette. Det er ukendt land, og der er stor uenighed om hvor effektivt det egentlig er. Artemis-holdet har således valgt et design som ikke satser særlig hårdt på at komme op i luften. At "foile" har en pris, det koster stabilitet og kan hurtigt skabe andre former for drag end den, som skrog normalt skaber.

Oracle radikalt design

Oracle er det hold, der har det mest radikale design. Der er arbejdet meget hårdt på at reducere vindmodstand - en stor komponent når man nærmer sig 40 knob. Deres båd var også meget let, måske for let. Det førte til en del twist i skroget under belastning, noget som kan have været en medvirkende årsag til at den dykkede og væltede - og blev ødelagt. 

ETNZ favoritter...?

Så en hurtig analyse lige nu kan se sådan ud: Team New Zealand virker solide og erfarne, og er de flestes favorit. Oracle vil formentlig få en ustabil båd med et ekstremt højt fartpotentiale. Prada har samme båd som kiwierne, men langt mindre tid på vandet - mens Artemis kan blive meget farlige i let vind og på kryds - forhold, hvor konkurrenterne ikke får fordel af at foile. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen