America's Cup: Kurs mod bunden

Efter et dødsfald, to ødelagte AC72-katamaraner og afsløringer af snyd med bådenes vægt skulle man tro, at det sportslige bundniveau for længe siden var nået i San Franciscos udgave af America's Cup.

Men at dømme efter America's Cup-udfordrerne Luna Rossa og Emirates Team New Zealands første finalesejlads i Louis Vuitton Cup sent lørdag aften dansk tid, foregår den stærkt omdiskuterede sejlsportsbegivenhed tilsyneladende på et bundløst hav af dramatiske ulykker og intriger, som blot får de sportslige værdier i verdens mest prestigefylde kapsejlads til at synke endnu længere ned i dyndet under San Francisco Bay.

Netop som millioner af tv- og internetseere verden over tunede ind på det med spænding imødesete sværdslag mellem to af America's Cup-historiens bedste mandskaber, var det stadig tvivlsomt, om Luna Rossa overhovedet kunne sejle.

Den danske designer Michael Richelsens italienske hold kæmpede for at få det ene af kæmpekatamaranens to sværd til at glide op og ned i vandet, mens Emirates Team New Zealand fløj ubesværet igennem opvarmningen på deres foilende sværd.

Læs også: America's Cup: Flid, fedt og snyd

"Downhaulet løber igennem en skive øverst på sværdet. Skivens akse havde arbejdet sig løs i kulfiberen", forklarede Luna Rossas danske designer Michael Richelsen bagefter om uheldet.

Eder og forbandelser

Ved hjælp af sav og hammer lykkedes det lige akkurat skipper Max Sirena og hans besætning at bakse sværdet på plads i tide til at nå starten.

Men allerede efter få minutters sejlads i Emirates Team New Zealands kølvand, svigtede Luna Rossas sværd igen. Max Sirena måtte give op og lade kiwierne forsvinde i horisonten under Golden Gate Bridge i en byge af italienske eder og forbandelser.

I håb om, at sejladsen ville blive aflyst på grund af for meget vind, valgte italienerne at blive på banen, selv om Max Sirena formentlig hellere ville have fulgt den kurs direkte hjem mod bådeværftet, som han allerede havde lagt.

Ventetiden brugte den italienske skipper til at følge Emirates Team New Zealands flyvende opvisning. Tre ben længere fremme gik det dog op for Max Sirena, at hans newzealandske konkurrent Dean Barker tilsyneladende ikke er helt så uovervindelig, som det ellers så ud til efter de indledende runder af Louis Vuitton Cup, hvor kiwierne var italienerne overlegne i alle sejladser.

Da Dean Barker med en fart på 42 knob kastede den newzealandske katamaran ind i vending om banens fjerde mærke på foilende sværd, mistede han et kort øjeblik herredømmet over fartøjet.

Katamaranens ene skrog borede næsen direkte ned i vandet med kurs mod bunden af San Francisco Bay. Hele skroget var under vand og to mand blev skyllet overbord, inden det lykkedes Dean Barker at rette skuden op.

Reddet af følgebåd

Begge besætningsmedlemmer blev reddet af en følgebåd. Men vandmasserne flåede store stykker kulfibermateriale af den newzealandske katamaran.

Vragdelene blev først fragtet i land, da Dean Barker i behersket fart havde krydset målstregen og sikret kiwierne det første point i Louis Vuitton Cup-finalen, som afgøres i bedst af 13 sejladser.

I mellemtiden havde vinden på San Francisco Bay taget så meget til i styrke, at lørdagens anden planlagte sejlads mellem de to finalister blev aflyst.

Aflysningen gav begge mandskaber ekstra tid til at få fikset deres respektive skader, inden det dramatiske sværdslag fortsætter med to planlagte sejladser søndag aften dansk tid, hvor det sportslige bundniveau i den 162 år gamle kapsejlads sættes på nye prøver.

Se det spektakulære nose-dive omkring 1.02 inde i nattens tv udsendelse her.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen