I konkurrence med idrætsgrene som bilsport, baseball og golf stak sejlsporten af med prisen for bedste publikums-formidling, da en stribe Emmy-awards blev uddelt i New York mandag.
Publikum må der til
Liveline er i korte træk en ny måde at vise sejlsport på på skærmen - en teknologi som folkene bag America's cup har udviklet og investeret i igennem en årrække. Logikken bag lysten til at investere i sådan et projekt er nem og ligetil: Ingen publikum, ingen America's Cup. Olympisk sejlsport befinder sig i øvrigt i nøjagtig samme situation, dog uden at det tilsyneladende fører til egentlig handling.
Vil forbinde folk med sporten
Men nu findes systemet altså, og måske kan man på sigt købe et abonnement? Liveline giver seerne en let tilgængelig og præcis forståelse af kapsejlads, og bevarer spændingen i sejladserne, også for alle de fans som verden over, vil følge med på smartphone, tablet eller computer.
Nyt publikum
"Vi er beærede over prisen", siger konstitueret CEO i America's Cup Event Authority, Stephen Barclay. "Vores hold har en stor passion for sporten, og for at præsentere den for folk, som måske ellers ikke ville haft chancen."
Venedig næste
Systemet kører real time, og dermed opdateres mærkeflytninger, og alt hvad der måtte opstå undervejs af ændringer i en sejlads, løbende. Næste gang systemet kan ses i action er under den kommende America's Cup World Series i Venedig 15.-20. maj.Men allerede nu kan du bladre lidt rundt i filmklip fra tidligere events på www.americascup.com