12mR Vanity V blandt VM-favoritterne


Der trimmes og justeres mens farten tjekkes op mod en tysk konkurrent på Flensburg Fjord. Der ventes bygevejr når VM sejles. Foto: Nikolaj Nielsen.

             De klassiske meterbåde, med de ældste omkring 100 år gamle, lever i bedste velgående. I denne uge vil både 12mR- og 8mR-bådene kæmpe om deres verdensmesterskab, mens 6mR-bådene sejler Sterling Cup.<br />


8mR-klassen er størst ud for Flensburg med 24 tilmeldte, både klassiske og moderne. Blandt deltagerne finder man norske Kong Harald i hans klassiske 8mR Sira.

Westergaard guider på fjorden
10 12mR-både er tilmeldt deres VM-sejladser, heraf to danske – Thea og Vanity V. Sidstnævnte satser hårdt på at tage titlen i år efter målrettet og intensiv forberedelse og træning. Båden styres af Patrick Howaldt, mens Stig Westergaard har ansvaret for at finde vej rundt i vindspringene på den lumske fjord.


Justering af riggen på Vanity V betyder flere lange ture i masten for mandskabet. Foto: Nikolaj Nielsen.

            <br />

Allerede lørdag mønstrede Vanity-holdet i Glücksburg og har de første dage haft ekstra fokus på at få trimmet båden fra 1936 ind. Efter lidt manøvretræning i går kom båden på land for at få den sidste fart ud den 27 tons tunge dame.

Egen kok
Vanity-holdet har medbragt sin egen kok, Michael, der stiller frivilligt op. Han sørger for morgenmad, frokost og fabelagtig aftensmad så han er ifølge sejlerne den hidtil populæreste mand på holdet.

Første VM-sejlads starter onsdag kl. 12. Sidste sejlads skal ifølge planen være i hus søndag, hvorefter der forhåbentligt kan kåres en dansk 12mR-verdensmester.


Vanity-holdet har en intern konkurrence om hvem der har de flotteste knæ. Her er det den svenske fordækker, Hulken, der ligger godt til i konkurrencen... Foto: Nikolaj Nielsen.

            <br />

27 tons vejer Vanity V – så der skal arbejdes konstant for at få den gamle dame til at holde topfarten. Foto: Nikolaj Nielsen.