Protestér i stedet for at kritisere


Jørgen Kjær fremlægger beviset med Folkebådssejlerne der hænger under DH-sejladsen AFI Marine Two Star Race. Samme sejlere blev overaltvindere – fair nok? Arkivfoto: Pantaenius/Niels Kjeldsen.

             <I>Jørgen Kjær, klubmåler i Kerteminde Sejlklub, skriver:</I><br />


Der er også efter den seneste reform af DH-målereglen skudt godt og grundigt efter reglens ophavsmænd. I stedet syntes jeg, at man bør overveje at nedlægge protest mod alle dem der ikke overholder kapsejladsreglerne.

Lad og starte det mest oplagte sted og mest aktuelle sted. Hvis jeg havde brugt weekenden på at sejle AFI Marine Two Star Race og jeg lå tæt på en god overaltplacering, så ville jeg da med det samme nedlægge protest mod overaltvinderen pga. regelbrud. Vi taler om regel nr.:

49 PLACERING AF BESÆTNING
49.1
Deltagere må ikke anvende nogen anordning ud over hængestropper og stivere anbragt under lårene for at anbringe deres kroppe uden for båden.

Tjener 15,4 sek/sømil uden hængestropper
Ved at hænge på denne måde (se foto) og sejle uden registreret hængestropper opnår Folkebådene en tidsmæssig fordel på GPH-målet på 15,4 sek. pr. sømil. Efter at have vendt denne situation med Sejlunionen er der ingen tvivl om, at denne Folkebåd skulle sejle efter et mål der hed 785,4 i stedet for 800,8

Sportsbådene kan også vinde overalt?
Jeg ved ikke om sejlerne i Folkebådene under Palby Fyn Cup har sejlet deres både på samme måde som denne Folkebåd, men jeg ved, at hvis vi som sportsbådssejlere valgte at indmåle vores ekstreme sportsbåde uden hængestropper og alligevel sejlede med hængestropper så ville vi da også vinde overalt.

Eksempelvis ville en CB66 på en tilsvarende kapsejlads som AFI Marine Two Star Race skulle sejle 41 sek/sømil langsommere og hvis vi talte om almindelige op-ned baner
så kunne en CB66 sejle 47,5 sek/sømil langsommere i mellemluft og hele 71 sek/sømil langsommere i hård luft.

Se indad
Så inden man giver DH-målereglen skylden for al elendigheden i dansk sejlsport, så burde vi måske starte med os selv og vores deltagelse i konkurrencerne. Jeg er da sikker på at Folkebåden fortsat ville have klaret sig flot selv uden at ”snyde”, men nu har jeg desværre lige drysset lidt salt i såret, og så vil jeg da gerne vide, hvordan vi kommer videre?






★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre

★ Tursejlads

★ Den lille ø med den velbesøgte havn





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen