DK Rundt Singlehand: Bedre sikkerhed med satellit

Related Articles: Hvordan forbedrer vi sikkerheden?

Efter at Danmark Rundt Singlehand er blevet sejlet tre gange, har løbsledelsen høstet en god del erfaringer, bl.a. på sikkerhedområdet.

Danmark Rundt Singlehand Inshore er en stor mundfuld. Trods de indlagte pit-stops bliver sejlerne slidte og udmattede undervejs.
– Vi sejler i den første uge af juli, men spørg bare de tidligere deltagere: vejret kan være hårdt og uforudsigeligt – vi har på en etape oplevet alt fra 0 til 22 m/sek.! Det uforudsigelige vejr har gjort at vi i 2019-versionen ikke på forhånd har indlagt særlige pauser som vi eksempelvis havde det i Assens i 2017, vi skal være mere fleksible og sejle når der kan sejles, fortæller en af arrangørerne Jan Møller.

Sikkerheden forbedres

I sejladsens ’nye’ starthavn Assens, er der en døgnbemandet sikkerhedsstation, hvor erfarne søfolk døgnet rundt vil observere bådene, og være i kontakt med dem ved de forskellige meldepunkter. Der vil være åbent for publikum til at kigge forbi og få en status.
– Et kæmpe fremskridt for sikkerheden om bord og trygheden i land, er introduktionen af satellitbaseret tracking og kommunikation. Det betyder at vi er sikre på at kunne kommunikere via SMS med sejleren overalt på ruten, siger Jan Møller.

Tracking via iridium satellitneværk

Fra at have baseret trackingen på Ais, vil man i år bruge Garmin inReach, der er koblet på iridium-satellitnetværket. Netværket er globalt, og består af 66 satelitter der dækker hele kloden inklusive Nord- og Sydpolen.
– Ais er lavet til skib til skib kommunikation ikke til skib til land. Og det har ikke været helt tilfredsstillende, konstaterer Jan Møller.

Danmark Rundt Singlehand kan tilbyde sejlerne den lille satellitkommunikator for 1200 kr. til evig arv og eje. Abonnementet koster ca. 500 kr. om måneden. Derudover kan den ”lille dims” kobles sammen med mobiltelefonen via en app, så sejleren kan sende en SMS fra telefonen og sende den via iridium-netværket. Der er også indbygget en nødknap, der kan alarmere en gruppe forud definerede modtagere.

– Det betyder at trackingen bliver bedre end tidligere, meget bedre. Det er bare så vigtigt for dem i land at vide hvor vi er, og den tryghed der ligger i det for dem at vide, at du er på ret kurs og godt undervejs er uvurderlig. Der vil være opdatering på trackeren hvert 10. minut, slutter Jan Møller.

Til starten for kapsejlerne planlægger Assens Sejlklub en overraskelse som sikrer, at sejladsen starter med et brag! - og naturligvis skal der være fest igen når de seje sejlere kommer tilbage efter at have tilbagelagt ca. 700 sømil!

Du får her en magasinartikel fra 2017, hvor vi i BådMagasinet omtalte Garmin inReach.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen