Danmark Rundt Offshore starter d. 1. juli fra Skovshoved Havn. Da det er en testevent – og den første af sin slags i Danmark, er det Skandinavisk Singlehandsejler Forening der arrangerer sejladsen, for de syv indbudte sejlere.
’Vi har udvalgt sejlerne, så vi er sikre på at de er både erfarne og dygtige nok til at gennemføre turen’, siger Jan Møller, singlehand-jordomsejler og medarrangør af Danmark Rundt Offshore.
Sikkerheden er også i top. Kravene er de samme som til Danmark Rundt Inshore, med den lille tilføjelse, at der skal medbringes et godt slæbetov og en fuld tank diesel til turen gennem Kielerkanalen.
Fest i Brunsbüttel
Afhængig af vind og vejr kan sejlerne sendes enten nord-eller sydpå. Ved Kielerkanalen sættes sejladsen på hold, og planen er at holde en lille fest i Brunsbüttel, før sejladsen fortsættes.
’Vi kan jo ikke sejle så tæt på billigt øl, uden at smage om det er godt nok til den pris,’ lyder det fra en af deltagerne, Erik Venøbo, der også er medarrangør af kapsejladsen.
’Vi er nogle hyggefætre, og vi bruger det sociale samvær til at knytte bånd med hinanden. Det er jo de samme strabadser, vi har derude, og hvis jeg kommer i problemer i Nordsøen, er den nærmeste hjælp jo nok en anden singlehandsejler’, konstaterer Jan Møller.
Ny start ved Kielerkanalen
Ved Kielerkanalen laves en ny start, og sejladsen fortsætter tilbage mod til Skovshoved.
’Det kan tage fire dage plus Kielerkanalen, men fem til otte dage med løs bagkant er også tænkeligt, da det er test-event’, sigerJacob Handrup, der er formand for Singlehandsejler-foreningen.
Træning til længere offshore-sejladser
’Vi vil gerne være med til at træne folk til længere etaper, fra korte singlehand-sejladser over Silverrudder til Danmark Rundt Inshore. Offshore-sejladsen er endnu en tak opad mht. ”fri leg”. Hvor vi til Danmark Rundt Inshore har haft pitstop i forskellige havne, så skal sejlerne selv disponere denne offshore-sejlads efter kræfter og temperament’, fortæller Jan Møller til Bådmagasinet.
Løbsledelsen kan dog bestemme om sejlerne skal gå i havn, i tilfælde af meget dårligt vejr. Ellers er det op til hver enkelt at vurdere situationen. Jan Møller ser det som en øvelse i at klare større offshore sejladser.
Trackingen varetages af Yellow Brick, der bruger satellit i stedet for telefonforbindelse.