DH – en fantastik krypteringsmaskine

Nu har jeg i nogle kommentarer skrevet meget om stjernerne i Quantum Danmark Rundt Singlehand: Hansen, Møller og Venøbo. Udover de er sejladsens stjerner, har de alle tre grundige fingreaftryk på hele ideen om singlehand sejlads i Danmark. Hansen har gennem Quantum været i kagedåsen og fundet lidt guld, hvor Møller og Venøbo har udviklet og afprøvet konceptet. Lad dem for en kort stund sejle i deres egen sø på vejen rundt om Danmark.

Fru Bertelsen siger: ”Lad os vende resultatlisten om, og se på de gæve solosejlere der sejler for deres egen skyld og aldrig har en kinamands chance for at nærme sig sølvtøjet på lørdag i Skovshoved”. De er sikkert heller ikke kommet i havn, når grillen tændes? Er det ikke sandhed med modifikationer? For afstanden mellem den første båd og den sidste båd er langt mindre end jeg troede muligt.

Tirsdag kl. 11.00 er det faktisk Jan Hansen der lukker leddet på sejltid, hvilket i min optik er overraskende. Godt nok startede han 24 timer senere, end de forreste både med Jan Møller ombord. Møller sover i skrivende stund i Assens, mens Hansen ligger ud for Ebeltoft. Med den påkrævede hviletid på 8 timer til Hansen, er Møller da stadig små 20 timer foran.

Meget vil ske i Lillebælt, lige nu siger trackeren, at der er fagligt møde og opsamling ved Lillebæltsbroen. Derfor er det også meget svært at udpege de soloskippere, som godt ved de aldrig vinder – men er med for deres egen skyld.

Spørger jeg min chef, altså fruen selv – kommer der en heftig ordstrøm, i lidt skinger tone der indikerer sandheden klart. Hun kan heller ikke give et klart og entydigt svar, hvilket i Fru Bertelsens optik er starten på en rigtig dårlig dag.

Udfordringen er den meget demokratiske, at de solosejlere som sejler i fartøjer der normalt ikke ville komme til start i nogen kapsejlads, bliver super begunstiget af DH-reglen. Førende skipper Jan Møller sejler QDRS i en 101, fremragende kapsejladsbåd og derfor et elendigt DH mål.

Så feltets skildpadder har alle en god chance for hæderlige placeringer, hvis de ellers bare fuldfører sejladsen. Måske er der behov for en justering på området, de kommende år. Det åbne spørgsmål er også, hvor mange af skildpadderne dropper Nexø?

Jeg er positivt overrasket over hvor få der er udgået, for nuværende kun to. Det er interessant, hvorfor de satte Dannebrog og udgik.

Anders Heine Hansen der udgik med sin Banner30, siger ærligt: ”Den hårde ture i Kattegat i den lette Banner som er meget livlig i 12-14 m/s og store bølger”. Som solosejler skal du sejle i noget længere og tungere materiel. Anders er klar næste år igen, men ikke i sin Banner 30. Lige nu er soloskippers største bekymring, der er ikke en eneste øl om bord.

Der hvor manddomsprøven skal bestås er når turen går til Gedser og videre over Østersøen til Nexø og retur til Skovshoved.

Vejrpigen Stine Carlslund Nielsen fra DMI, som giver daglige briefinger har stukket en kæp i den fortsatte sejlads. Selvfølgelig ikke Stine selv, men hendes evner til at tolke vejrkortene. Hendes budskab er soleklart, vinden er tiltagende til 8 til 13 m/s. Onsdag morgen drejende og tiltagende, til 13 til 18 m/s. Kort sagt kuling, krydret med regnbyger og måske torden.

Det er ”no go”, jævnfør sejladsens sikkerhedsprocedure. Hvorfor de 20 resterende solosejlere, tager en ekstra stopover i Assens. Forhåbentlig holder de så en god fest?

Jeg ser det for mig, Venøbo og alle de andre Singlehand sejlere, siddende tavst i hver deres hjørne, pattende på en billig Odense bajer, mens de trækker torsk, altså snork sover. Som Singlehandsejler vil festen gå over i historien som en af de bedste nogensinde.

PS: Rygtet vil vide at fru Bertelsen er ved at pakke taske, sovepose, kamera og måske hund og sætter kurs mod Assens snart.

Som læser af Bådmagasinet kan du følge de gæve singlehands sejlere på linket her

Jeg vender frygtelig tilbage, god aften.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen