QDRS: Kattegat overstået, nu venter Lillebælt

På redaktionen har vi modtaget følgende Update, som er fra Kl. 16:30

Der er kun få både fra klasse Large tilbage i Bønnerup, de sover lidt endnu.

De fleste er på vej mod Lillebælt og Assens. Vinden daler noget, og sejlerne er på vej ind i et område med tricky vind og strøm. Som det ser ud lige nu, vil mange få medstrøm igennem Lillebælt, men til gengæld flover vinden til 2-4 m/sek.

Ronkedor og Lipstick kan begge melde om at de har drevet lidt nordpå, men at der atter er vind igen. Jan Møller i Chelsea ligger langt fremme og syntes at det er dejligt med lidt vind og strøm, for så sker der da noget!

Sven Møller i Seascape 27 ,Vera, ligger ved Sletterhage skarpt forfulgt af en norsk fjeldabe, som han siger, og han er ikke til at ryste af. Taktikken indtil videre er at holde Øyvind Bordal også i Seascape 27 bag sig. Vi får se om det går. Ellers er Sven glad, og turen over Kattegat var fin fin, selv om det var en herresejlads.

Jens Als i BB12 meter, Ildfjeld, fik et dårligt afmærket makrelgarn i skruen da han startede motoren for at få sejlene ned før Bønnerup Havn. Havnefogeden kom og hentede ham, og Jens gik derefter til køjs, så vi ved ikke mere om, hvordan og hvornår han får klaret problemet. Mere om det i morgen.

God nat til sejlerne.

-----

Nattens sejlads i Kattegat medførte lidt små havarier og lidt skader på grej.

Kim Basland på La femme havde vrøvl med både spiler og fokkefald, Niels Thomsen i Tustine fik rykket fokkefaldet i stykker. Begge d’herrer var så heldig at gode kvinder, Louise Venøbo og Helle Jespersen, var friske på at hjælpe.

Niels Thomsen er en stille mand, der ikke gør megen væsen af sig. Om turen på Kattegat nøjes han med at konstatere, at natten mellem lørdag og søndag var fin, men morgenen var slem med meget regn.

Da Niels ankom til Skagen var det med en defekt sjækel i fokkefaldet. Louise Venøbo, som er var i Skagen hjalp Niels, men det var ikke nok, for efter at have sat kursen mod Bønnerup måtte han vende om, da sjæklen sprang op igen.

– Det var en fin tur. Jeg var tredje båd i Skagen, men nu er jeg vist blevet hægtet lidt af. Der var så fin service i Skagen, at jeg fik lyst til at komme tilbage, siger Niels med et glimt i øjet.
Alt er nu godt om bord på Scanmar 33, Tustine og kursen er sat mod Assens.

Kim Basland i sin Olsen 370, La femme, der startede i sidste start lørdag aften, havde en hård og blæsende tur over Kattegat.
– Det var en rimelig tur til Helsingør, men det blev slemt i Kattegat. Han fik 10-12 m/sek meget af vejen. Højden på søerne gider jeg ikke snakke om. Det var godt, det var mørkt, lyder det tørt fra Kim Baslund.

Søndag morgen brød solen frem, og det var godt for moralen. Nu kunne Kim sætte kursen på Læsø med slæk på skøderne.
– Jeg gad ikke blive ved med at rebe ind og ud, så jeg smed storsejlet og satte det igen, siger Kim.
Undervejs blev der ikke megen tid til at spise, men masser af væske og nogle energibarer holdt Kim Basland kørende.

Fremme i Skagen var der vrøvl med spilerfaldet. Kim Basland lokkede Helle Jespersen, (shorecrew for Jan B. Hansen i Dansail 45, Susanne) i masten og fik udbedret skaden.
På vej mod Bønnerup var den gal igen, og kl. 00.45 søndag nat måtte Kim returnere til Skagen for at fikse fokkefaldet. Kl. 03.00 kunne han igen sætte kursen mod Bønnerup.

Henrik Boye Petersen i Legolas har haft en fin tur, og var førende båd mod Bønnerup. Det var lidt tricky at komme igennem Læsø Rende. Der var meget springende vind og til tider meget lidt af den. Henrik Boye fik dog taget nogle gode beslutninger og fik vinden først, så det ser rigtigt godt ud for ham. Henrik Boye Petersen ankom til Bønnerup omkring midnat og ligger lige på højde med Ebeltoft.

Anders Heine Hansen i Banner 30, Delice, der udgik, har sendt os følgende mail:

Hermed en beretning fra en af de første faldne soldater af Danmark Rundt Singlehand.
Jeg skriver dette på vejen til Læsø, for intet skal være så surt at det ikke er godt for noget, så jeg tager en turisttur der forbi, når jeg alligevel er her.
Det var en hård tur i Kattegat i den lette Banner som er meget livlig i 12-14 m/s og store bølger. Det er jo ikke en vejrtype jeg ikke har prøvet før, men det samt med den fremrykkede start som jeg ikke nåede at forberede (Anders start blev flyttet til fredag aften. Red.) , så kom jeg til Skagen kl 23:00 med betydeligt større minus på kontoen end ventet. Det var nu ellers sjovt nok det sidste stykke fra Læsø, hvor vinden var aftaget, og hvor landlæen gav fine forhold til en surftur ned af bølgerne.

Efter samråd med mit shore crew vurderede vi slet og ret, at det var bedst at stoppe, mens legen stadig var god. Lige nu kan ingen af os forstille sig at det er klogt at forlade Gedser i østlig retning i en Banner 30, for sker der noget her, er næste stop jo Polen eller de Baltiske lande – eller en helikopter, og den historie fortjener singlehandsejlads ikke.

Skibet er jo ladet med proviant og beklædning til en hel uges sejlads, så jeg stikker til Læsø, og ser om jeg kan nå den anden frafaldne (Bent Ankerstjerne), så vi kan drikke en tudekiks sammen. Derudover har jeg aldrig været på Læsø, så nu går der rigtig tursejler i den. Dog lurer katastrofen under dørken for der er ikke en eneste øl om bord!

Prøver jeg så igen næste år? Nej, ikke i denne båd, for så har jeg jo ikke lært noget som helst. Jeg må se at få sparet sammen til noget længere og tungere legetøj, og så prøve igen til den tid. Jeg kan jo se på gennemsnitsalderen i feltet, at jeg godt kan nå det. Jeg har dog allerede tilmeldt mig KDY's 1-2-3 star, så må jeg tage revanche her.

Jeg håber resten af feltet kommer hele og helt rundt, og vil naturligvis følge slagets gang. Det er et stort arbejde som Jan, Erik og resten af teamet har sat i søen, og det er et event der SKAL gå godt, så det ikke kun er franskmændene der kan tage kreditten for fede solosejladser.

Mange hilsner og vi ses fra Andershelle i mastIMG 0587

Helle Jespersen hjælpsom som altid, her i næsten-toppen af masten







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen