Singlehand sejleren Ole Stellan Larsen fra Randers skulle sejle rundt om Shetlandsøerne, en rask træningstur på ca. 1000 sømil, men Ole kunne ikke stå distancen i Aalborg Bugt. Ole Larsen må således udsætte sin drøm om at blive den første dansker, som deltager i de internationale kapsejladser ’Mini Transat’ og ’Vendée Globe’.
”Båden ’Geronimo the spirit of Randers’ ligger nu i Frederikshavn med store skader efter en vild nat med en god portion udfordringer. Ole Larsen har det godt efter omstændighederne. Han slap fra de dramatiske hændelser uden skader, men er naturligvis rystet og har nu brug for at komme sig – ligesom båden”, skriver Randers Kommune, som er sponsor på projektet.
Beretningen er ganske dramatisk, og en smule tankevækkende, for i selv samme farvand sejlede de førende både mod Skagen i årets Quantum Danmark Rundt Singlehand. Læs selv artiklen her
Ole Larsen skulle nok have prioriteret anderledes, og søgt ind i fællesskabet omkring ”Danmark Rundt” sejladsen. Når jeg læser pressemeddelesen fra Ole´s hovedsponsor Randers kommune, så påstår jeg at de vanskeligheder der er beskrevet, aldrig ville ske for en af deltagerne i ”Danmark Rundt”.
Med etableringen af Skandinavisk Singlehandsejler-Forening, er der skabt et fællesskab, hvor der diskuteres og udveksles erfaringer. Foreningen har udformet et sikkerhedskodeks og de rådgiver kapsejladsarrangører. Samarbejdet med KDY, giver foreningen den nødvendige styrke, så ”Danmark Rundt” kan gennemføres forsvarligt.
Jeg kan se, at det er en stor og omkostningskrævende beslutning at være singlehandsejler. Et er tidsforbruget. ”Danmark Rundt” kræver reelt, at du fortæller familie og din arbejdsgiver, at du skal bruge to uger alene. Tiden er ellers det helt store problem i mange sejlerfamilier, hvor der normalt ikke gives udgangstilladelser af længere varighed, hvis det er på bekostning af familien. Nu er deltagerne generelt set i en alder, hvor bleskift er en fornøjelse på ens børnebørn. En opgave der godt kan uddelegeres, i den tid sejladsen tager.
Du skal både være i fysisk og psykisk superform, for at komme sikkert rundt.
Her kl. 03.27, natten til mandag ligger Jan Møller forrest rent sejladsmæssigt på vej til Assens. Han sejler alene i sort nat ud for Ebeltoft, og har sikkert fået nogle regnbyger undervejs fra Skagen. Tidligere oplyste han at det var hårdt kryds. Hårdt kryds i en 101’er, er skråsejlads på den hårde måde.
Det stiller enorme krav til psyken, personligt ville jeg hurtigt få frygteligt ondt af mig selv. Medlidenheden krydret med frustrationen, ville presse på tårekanalerne – alt mens jeg ville råbe min frustration ud i natten. Jeg bliver aldrig en aktiv singlehandsejler, beklager.
Og fysisk ville jeg også falde igennem, (Big Time ,red.) sådan en lettere overvægtig tyksak af en maritim journalist ville falde fuldkommen igennem. Skal du sejle så meget alene, skal du være i superform.
Jan B. Hansen fra Quantum og medarrangør, jordomsejleren Jan Møller tager gerne en maraton eller to undervejs. Det er måske fremtiden, en maritim triatlon? Sejle en strækning, så cykle 180 km før du er i mål? Næste havn et rask marathon, oven på 20 timers sejlads?
Erik Venøbo er en sej gammel fisker, hvor han tidligere har fortalt om de mange skader han har pådraget sig gennem en menneskealder på havet. Belært af testturen i 2015, fandt Erik Venøbo, at han skulle både i bedre form og have rettet op på kadaveret. En flok fysioterapeuter har været på overarbejde hele vinteren og foråret, der var også nok at tage fat på.
Hjemme i Bønnerup er den gode fisker jævnligt set i det lokale fitnesscenter, pumpe jern og gennemføre øvelser, hvor Erik har givet den max gas med burpees, høje knæ, spurte, reaktionsøvelser og alle de andre effektive og udfordrende øvelser, som får enhver anden sejler til at hive efter vejret.
Desværre har redaktionen ikke et billede af Venøbo i stram Lycra og fikse Nike sko, der gives god findeløn hvis du ligger inde med et?
Som læser af Bådmagasinet kan du følge de gæve singlehandssejlere på linket her
Jeg er tilbage i morgen, god eftermiddag