Transat Jaques Vabre: Verdens bedste besætninger og både - få 'guide' til sejladsen 

Det er en uhyre kompetitiv samling både og besætninger der i dag starter racet på den historiske kaffe-rute Jaques Vabre. Der bliver dystet i monohull-klasserne Class 40 og IMOCA 60 og i flerskrogsklasserne Ocean 50 og de kæmpe store Class Ultim. Bådmagasinet bring dig her, de tre forskellige ruter. 
 
Løbet starter ud for Sainte-Adresse, nordvest for Le Havre. En til to timer senere forventes flåden at nå Etretat-mærket, fra land kan tilskuererne se bådene passere forbi. Transat Jacques Vabre er altid blevet startet med dette “show-ben” inden det for alvor går løs med ren offshore sejlads.
 
Den første del af banen er fælles for de forskellige klasser. Dette starter med udsejling af Den Engelske Kanal, enten langs den engelske kyst eller langs Cotentin-halvøen, alt efter vejrforholdene. I Den Engelske Kanal og på den nordvestlige spids af Bretagne skal skipperne være på vagt over for den heftige erhvervs​​trafik.
 
Derefter er Biscayaen på menuen. Den kan byde på alt, og da vi lige præcis er i november måned, er risikoen for rigtig meget luft overhængende. Efter det skarpe hjørne, Cape Finisterre i Nordvestspanien går sejlerne ind i Nordatlanten, hvor de skal forsøge at hægte sig på passatvinden. Og syd for De Kanariske Øer, at de tre baner skilles.
 
Ocean 50
Ocean Fifty (trimaraner) og Imocas 60erne vil begge sætte kurs mod den brasilianske øgruppe Fernando de Noronha, som er en form for reference til løbets historiske destination. Det komplette distance for disse både er 5.800 sømil. De krydser ækvator to gange, hvilket kan oversættes som to passager gennem kalmebæltet som altid stiller store krav til navigationen, hvor den rute med mindst muligt vindstille skal findes. Ocean Fifty-bådene forventes at være først i mål i Fort-de-France efter 12 til 15 dage til søs. Men forventer at Imoca'erne bruge 14 til 17 dage.
 
Class 40
Class 40 banen er kortere nærmere bestemt 4600 sømil. De skal have øen Sal om styrbord ved Kap Verde, før de kører østpå til Martinique. De skal ikke over ækvator, så på papiret er navigationen knap så krævende. Class 40-bådene forventer at skulle være på havet i 17 til 22 dage.
 
Første Ultim show down
Endelig er banen for de kæmpestore Ultim trimaraner, de hurtigste både på banen, uundgåeligt den længste på hele 7.500 sømil. De runder et waypoint ved en anden brasiliansk øgruppe der ligger ud for Rio de Janeiros kyst: Trindade og Martim Vaz. Også disse både og besætningerne skal over over ækvator to gange og dermed gennem kalmebæltet eller doldrums som de hedder på engelsk. Disse anslås også at være i mål efter 16 til 17 dage. 


De er i øvrigt først gang i nyere tid at der er en reel fleet kapsejlads i Ultim-bådene. Det bliver et race mellem de forskellige konstruktører og der er på banen med deres bud på foilende 100+ fod trimaraner og mellem de absolut bedste offshore sejlere i verden blandt dem Francois Gabart, Armel Le Oleac’h, Frank Cammas og Charles Codrillier. 

Følg med her

De kan følge starten og se tracingen når verdens bedste offshore besætninger og både står senere i dag.

Følg med på linket her.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen