Kampen om medaljerne har været vildt tæt. Sejlerne har mestret stort set alle vejrforhold og alt fra distancesejlads i cirkel-format med jagtstart til klassiske op-ned baner. Trods en stille start på mesterskabet med ingen vind og tåge fredag, har det skønne efterårsvejr tilsmilet DH-DM, og sejlerne fik lov at slutte stævnet af med høj sol, hård vind og stejle bølger om søndagen. Det vi indenfor sejlsport kalder 'brusende' champagne vejr.
Sejlerne var inddelt i 3 grupper efter måltal og forventet vejrforhold. De kæmpede for hvert sekund indtil sidste målstreg med adrenalinen pulserende i årene i den hårde vind.
Drama med drama på i gruppe 1
Dixi, en KER 11.3, fra Helsingør med Erik Stannow ved roret førte DH-DM på vej ind i finalen. Dixi lå 5 efter lørdagens distancesejladser, men tog fusen på konkurrenterne og sejlede sig elegant i front i søndagens sejladser. På vej ind i finalen lå Dixi a-point med den forsvarende mester Søren Junker og team fra Horsens i Nexus. Kun et lille point fra guldet lå Anders Bogason i Quinta Light fra KDY på vej ind i finalen, skarpt forfulgt af Stony VIII og Feos. Men dramaet begynder først der.
Efter finalesejladsen tager Dixi føringen og ser ud til at tage guldet i gruppe 1. Men der protesteres over en hændelse mellem Dixi og Nexus i dagens første sejlads og det var derfor op til juryen at afgøre protesten før Danmarksmesteren kunne kåres. Dixi løb af med sejren og Nexus blev disket i dagens første race. Derfor endte Dixi med guldet. Quinta Light, en HH 42 fra KDY/Vedbæk tog sølvet og Feos, en Grand Soleil 43 fra Snaptun genvandt bronzemedaljen i gruppe 1.
X-bådene kæmpede om guldet i gruppe 2
Solingen hægter de andre af i gruppe 3
Med hele 10 point tager Solingen fra Hobro med Mogen Jørgensen ved roret guldet efter en brilliant finaledag. Den hårde vind må siges at være deres vejr med en suveræn serie på 1,1 og 2. BB 10 Meteren fra Skive, Hancock Kryss, tager sølvet efter et flot mesterskab og efter dem vindes bronzen af klubkammeraten i Hobro, Kasper Rytter i Soling.
Søndag var en hård dag for DH-DM's baneledelse, som kæmpede med 13 m/s i stødene i dagens sidste sejladser. Det betød, at både start- og målbådens anker ikke kunne holde og en nødløsning med en improviseret startlinje- og mållinje båd måtte iværksættes. De store vindspring drillede også baneledelsen, der pludselig måtte flytte banen, så sejlerne ikke tordnede ind i Ashoved. Det betød også ekstraordinært meget kommunikation til sejlerne om baneændringer, så man må sige baneledelsen har haft hænderne fulde i dag.
Kilde: Pressemeddelelse fra DH-DM
Fotogalleri fra Peter Brøgger: