VM: Staren vender tilbage til Kiel - læs dybdegående optaktsartikel

Related Articles: Star: Stærkt felt til det årlige stævne i Troense

Hele 10 danske mandskaber deltager den kommende uge i Star-VM fra Danmark, og det varmer vi op med her, hvor du får en dybdegående fortælling om den krævende Starbåd, som en gang var på OL programmet - og efterfølgende er lykkedes 'big time' med at holde liv i klassen. Fra en af de dybt engagerede Starbåds-sejler herhjemme, har vi modtaget denne flotte artikel. 

Star VM var i 1939, 1966, 1977 og 1993 sejlet i Kiel. Nu vender Star klassen tilbage, for med verdens bedste kølbådsejlere i delstatshovedstaden Slesvig-Holsten, at krone deres verdensmestre. På grund af udsættelsen af ​​Kiel-ugen fro for-sommeren til 4.-12. september er VM nu blevet en integreret del af Kieler ugen.

"Vi er meget glade for at være vært for Star Class-verdensmesterskabet," sagde organisationschef for Kiel Week-regattaerne og Kiel Yacht-Club, Dirk Ramhorst. Senest havde tidligere Star World-præsident, DSV-præsident og KYC Commodore Dierk Thomsen (døde i 2020, red.) bragt et Star-EM til Kiel. "Det var hans båd, hans klasse, vi vil huske ham ved arrangementet," sagde Ramhorst. Og Thomsen, der gentagne gange har talt for "stjernebåden" som en olympisk klasse, ville have været glad for dette verdensmesterskab, fordi de deltagende sejlere demonstrerer den enestående betydning af den næsten syv meter lange tohånds kølbåd.

Et strejf af Amerikas Cup, Ocean Race og OL blæser gennem Schilksee, når de aktuelt registrerede 82 mandskaber fra 13 nationer skal dyste om den eftertragtede VM-titel i Kiel.

Længst væk fra kommer det argentinske Team, Juan Kouyoumdijan/Fernando Rivero, der dog bor i Italien. Kouyoumdjian (født 1971) er en succesrig Sejler og designer af racer- og cruisebåde over hele verden. Argentineren fik sin første America's Cup -oplevelse med det franske hold Le Défi i 1995 og var medlem af designteamet for BMW ORACLE Racing i den 32. udgave af America's Cup. I 2020 flyttede han til det italienske hold Prada. Imidlertid er Kouyoumdjians hidtil største succeser kommet med hans designs til Volvo Ocean Race. Han designede vinderbåden til tre udgaver af VOR: "ABN AMRO 1", vindende yacht i Volvo Ocean Race 2005-2006, "Ericsson 4", vindende yacht i Volvo Ocean Race 2008-2009 og "Groupama 4" , vindende yacht i Volvo Ocean Race 2011-2012. Personligt forblev han altid tro mod Starbåden. Ved EM i Kroatien tidligere i år blev Kouyoumdijan/Rivero nummer fire.

EM -titlen blev tildelt Enrico Chieffi/Ferdinando Colaninno (Italien). Chieffi deltog som navigatør i Louis Vuitton Cup, kvalifikationsrunden til America's Cup (1992 og 2000), og har dermed allerede haft en forsmag på America's Cup-atmosfæren. Italieneren har også opnået olympisk erfaring (1984 og 1996). Derfor er Chieffi automatisk en af ​​favoritterne.

I Kroatien henviste Chieffi Hubert Merkelbach/Kilian Weise fra Überlingen til andenpladsen. I Kiel mødes Europamesteren og Viceuropamesteren igen. De nykårede tyske mestre Merkelbach/Weise var fire point efter europamestrene. Ikke underligt, Hubert Merkelbach, præsident i Star Class og detroniserede Europamester, ser frem til hævnen - selvom det bliver en hård opgave. "Top ti er realistisk, alt andet afhænger af præstationerne på dagen," siger Merklebach forsigtigt. Den 58-årige har kun sejlet sammen med Kilian Weise (27) siden sidste år. "Kommunikationen ombord er rigtig god. Kilian bringer det unge, dynamiske element om bord, jeg kan bringe rutinen ind," siger Merkelbach.

Markus Koy, som er professionel sejler og født i Wedel, må nu undvære sit sidearbejde som kommentator og ekspert på Kieler WocheTV, men med sin danske styrmand Jörgen Schönherr er den mere end 2 meter høje Starbåd ekspert en af ​​favoritterne på fjorden . I marts demonstrerede han ved den traditionelle Barcadi Cup, at Star -båden er hans elemet. Den lokale helt Augie Diaz stod over for en situation uden sit brasilianske besætningsmedlem, og Koy's faste styrmand Schönherr måtte ikke komme ind i landet på grund af pandemien. Så multiple Snipe og Star World Champion (2016) og multiple European Champion kom sammen og vandt bronze.

Ved EM i Kroatien klatrede Marcus Koy tilbage om bord hos Schönherr, men måtte nøjes med en 10. plads ved den lejlighed. På hans hjemlige farvande sætter Koy nu sammen med Schönherr sine ambitioner højere igen. Han har allerede smagt på America's Cup og var besætningsmedlem i United Internet Team Germany i Louis Vuitton Cup i 2007. Herefter koncentrerede North Sails-konsulenten sig om Starbåden, og har allerede vundet tre EM-titler med tre forskellige styrmænd - med Robert Stanjek (2008), Johannes Polgar i 2010 og Hubert Merkelbach (2014).

Indgangen til stærke mænd
Efter finnjollens olympiske eliminering mangler store, tungere mænd en olympisk bådklasse, hvilket vi begræder her på Bådmagasinet. Tysklands bedste finnjollesejlere Phillip Kasüske (VSaW) og Max Kohlhoff (NRV) sluttede derfor deres olympiske ambitioner, og prøver nu den tidligere olympiske to-mands kølbåd. Max Kohlhoff har meldt sig ind sammen med Ole Burzinski. Kasüske, der lige har vundet Ocean Race Europe fra Lorient/Frankrig via Cascais/Portugal og Alicante/Spanien til Genova/Italien med skipper Robert Stanjek (Star boat Olympic sixth i 2012 i London) som grinder ombord på "Einstein" (IMOCA of Offshore Team Tyskland). Kasüske/Schulz har allerede vist ved International German Star Championship (IDM) i juni som sjette, at de kan konkurrere og sejle i klassen.

Jan Borbet/Jesper Spehr (tredje i IDM) er også i aktion i Kiel. Den tidligere succesrige 420-sejler fra Remscheid får selskab af Jesper Spehr (Malente-Gremsmühlen) som besætning. ”Vores mål må være at tiltrække nyt blod til klassen,” siger Helge Spehr, chef for Kiel Star-flåden, der ser ungdomsudvikling som den største udfordring. Med sønnen Jesper er bestræbelserne på at tiltrække unge talenter allerede faldet på frugtbar grund. Ved IDM i juni placerede sønnen sig ni pladser foran sin far. "I alt fem juniorbesætninger har placeret sig blandt de ti bedste," siger international klassechef Hubert Merkelbach, der også er tilfreds med Tysklands unge talent.

I junior-verdensmesterskabet skal styrmanden være under 30 år. Programmet fungerer kun gennem sponsorering. "Dette inkluderer muligheder for båd, support og coaching," siger Merkelbach, der understreger det nordtyske engagement baseret i Flensborg omkring Robert Stanjek, men han ser også mod Østrig. Der er allerede fundet ti juniorbesætninger gennem den almennyttige kampagne "Future-Stars". Star-ejere stiller deres ældre både til rådighed og støtter juniorerne med viden. Den tidligere olympiske bådklasse (siden 1932 indtil 2016) viser hermed mulige måder i udviklingen af ​​unge sejlere, som også omfatter juniormesterskaber som ved f.eks. VM i Kiel.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen