SailGP 2020 – skæbnetime nærmer sig

I næste uge kommer der afgørende nyt fra ledelsen af SailGP. Spørgsmålet er - hvad der kommer til at ske med resterne af 2020 sæsonen. Det danske hold er på standby og klar til at handle når der er blevet meldt ud.

Efter en sportslig god start på SailGP i Sydney i Australien, blev serien, som stort set alle andre sportsarrangementer, punkteret på alle fire hjul på samtidig. I praksis har det betydet, at de to afdelinger i henholdsvis San Francisco og New Port i USA er blevet aflyst. Nu kigger alle frem mod Cowes i England, der er planlagt til at finde sted den 14. – 15. august. Beslutningen om et ”go” eller ”no go” bliver suverænt truffet af SailGPs ledelse, hvilket i praksis vil sige Russel Coutts og Larry Ellison.

– Vi ved endnu ikke, hvad der kommer til at ske, men vi er blevet orienteret om, at der bliver truffet en beslutning i den kommende uge, fortæller rorsmand og skipper på det danske projekt Nicolai Sehested.

Har endevendt data
Han fortæller, at holdet er ved godt mod, og at der er blevet brugt mange timer på debriefing og yderligere analyser af sejladserne i Sydney. Her sejlede holdet momentvis rigtig godt, men der var for mange mindre og enkelte større fejl, som kostede hundredevis af meter, når den danske båd røg af foilerne, mens konkurrenterne i runde tal holdt hastigheder på mellem 25 – 40 knob.

Nicolai Sehested fortæller, at en del af SailGPs setup er, at alle data er tilgængelige for alle hold. Samtidig fortæller han, at mængden af data bådene kaster af sig er overvældende stor.

– Det kan være sig sag at vide, hvilke data der er vigtige for os og hvilke der er mindre vigtige. Derfor har vi haft vores coach, som er tidligere dataansvarlig for hele SailGP setup’et, med ind over, og jeg kan roligt sige at vi har fået alt ud af tallene fra Sydney. Nu skal vi have nogle nye, siger han.

Afventer beslutning
Det danske hold har ikke trænet i andre foilende både, men det kan ikke afvises, at det kommer til at ske, når der kommer overblik i næste uge.

– Der er ikke noget vi hellere ville end at have været på vandet til de to stævner i USA. Den lange afbræk rammer os hårdere end de hold, der har tusindvis af timer i de foilende både fra America’s Cup og fra 2019 sæsonen. Det ville være fristende at træne i for eksempel GC 32, men vi har et budget, vi skal holde, så vi må afvente beslutningen i næste uge før vi planlægger resten af sæsonen, siger han.

Faktum er som tingene står nu at det fortsat ikke er muligt at få lov at træne i bådende ifølge klassereglen for SailGP, men naturligvis også fordi corona-virusen fortsat hærger kloden.

– Det er jo ikke bare os fem mennesker, der skal en tur på vandet. Båden skal rigges til og taler vi et stævne med alle syv både, så er der altså 200 mand på arbejde for at vi kan komme på vandet. Taler vi en solotræning er der fortsat 30 mand der skal til – så vi er stadig langt fra en situation hvor en træning er mulig, slutter Nicolai Sehested.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen