Konkurrencedygtig på rekordtid? Få Sehesteds vurdering

Bådmagasinet (BM, red.) talte med den kommende SailGP Denmark rorsmand Nicolai Sehested (NS, red.) om hans muligheder for at nå at blive konkurrencedygtig i den ekstreme F50.

Det her sætter vel en stopper for dine Ocean Race planer?
Ja, det gør det. I hvert fald på kort sigt, bliver det her mit fuldtidsarbejde. Eller; så længe jeg gør det godt i hvert fald. Jeg skal levere et godt resultat, ellers er der nogen, der er bedre til det end jeg.

Hvad er godt i denne sammenhæng?
Det må vi tage hen ad sæsonen, og se hvilke udfordringer vi har, hvad der går godt, og hvad der går mindre godt. Vi har Jonas Høgh og Russel Coutts til at se det med deres sportslige briller. Og vi har de rigtige folk, der vil hjælpe os med at komme op på niveau hurtigt. Så længe jeg kan gøre det godt og tilføje værdi til holdet, så vil jeg meget gerne være en del af det.

Kan du det her?
Nicolai Sehested blev kontaktet for ca. en måned siden af Jonas Høgh, der ville høre om han kunne være interesseret i at blive rorsmand. Det kunne han godt, hvorefter han selv, Jonas og andre fra det kommende danske hold tog til England for at blive testet af folk fra SailGP i en 1:1 simulator. Det er SailGP, der indledningsvis vender tommelfingeren op eller ned når et holds besætning bliver testet. Sejlerne skal vise, at de er i stand til at lære hurtigt inden de bliver sluppet løs på vandet i rigtige både.

Du må ikke misforstå mig – men du har primært sejlet tonstunge Volvo Ocean Race både og i mindre grad planende joller eller foilende katamaraner. Kan du det her?
Det tror jeg, jeg kan. Og det er jeg også overbevist om, at jeg kan. Det er der heldigvis også andre der er, da de tog fat i mig. Jeg tror ikke det handler så meget om, hvad du lige har sejlet til OL. For hvis du sammenligner den her båd med alle OL-både, så er der ikke mange ligheder. Det er så anderledes det her. Så det handler om at lære hurtigt, at have en stejl indlæringskurve. Og så handler det om at arbejde samme og løse opgaverne som et hold. Så det er om at udvikle sig hurtig og samarbejde som hold.

Russel Coutts sagde at var 10 gange mere kompliceret at sejle denne båd end en Moth?
Ja, og det er derfor, at min Moth træning ikke hjælper mig her. Det handler om at lære noget nyt og at lære det hurtigst muligt.

Highspeed multitasking
Besætningen på båden består af fem mand; en rorsmand, der selvsagt styrer båden, en vingetrimmer, der trimmer den 18 til 28 m høje vingemast, en flight controller, der styrer foilene og to grindere, der levere power til trim af vinge-skødet. Rorsmanden skal ud over at styre båden rundt på banen også forholde sig til et rat med trykknapper, håndtag samt flere pedaler i bunden af båden.

Sehested forklarer, Udover knapperne, der har en form for standard indstillinger, har rattet også tvist-greb oppe på den øverste del. Dem bruger man til at styre foil’ene med. Der er en del multi-tasking, hvor man også skal styre differentialerne på rorene (så de hhv. skaber lift eller drag: red) samtidig med, at man lige skal styre båden rundt på banen og forholde sig til mærker og konkurrenter (med svimlende hastigheder på op til 50 knob: red). Flight controlleren styrer som udgangspunkt foilene, men i vendingerne er det også rorsmandens opgave. Og hvis kan skal lave andre justeringer, når man sejler straight line, så styrer jeg også her foilene, mens flight controlleren trimmer. Og tro mig, der er rigtig mange settings, man kan justere på de her både.

Kun få træninger tilladt
Nicolai Sehested fortæller, at han og resten af besætningen kun får otte træningsdage i alt i januar. Sådan er SailGP reglerne, hvor der er sat begrænsninger på træningsmængden. Træningen i den nye båd kommer til at foregå på New Zealand, og når den er vel overstået tager holdet til Sydney, hvor der er lagt et par ekstra træningssessioner ind, inden det går løs til det første grand prix 28. – 29. februar 2020. Det ligner en stor udfordring efter så få træningsdage at skulle op mod seks andre hold, hvoraf de fleste har masser af timer på vandet fra sidste års sejladser.

Hvad er jeres egne succeskriterier?
Alle fra SailGP siger, at vi får en kæmpe røvfuld her i den første sæson, og det er nok også et realistiske bud, men lad os nu se om vi ikke kan overraske en gang imellem og vise, at vi lærer lidt hurtigere end man lige regner med.

f50rat.jpg







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen