Selvom Danmark kan betragtes som en sejlsports-stormagt bliver SailGP-holdet ikke 100% dansk.
En del af SailGP-konceptet er, at det er en konkurrence mellem nationer. Således er der i dag landshold med fra Australien, Frankrig, England, USA, Japan og Kina.
Ifølge World Sailings regler og aftaler med SailGP, kan man kun tale om landshold, hvis holdene består 100% af sejlere fra et givent land. Der er dog undtagelser. ”Newbes”, som det danske hold, kan nøjes med at have 80% dansk mandskab om bord. Det vil sige, at en ud af de fem mand ikke er dansk.
40% af holdet på plads
Det bliver australske Wing Trimmer Tom Johnson, der på CVet bl.a. har 49er, Moth, Volvo Ocean Race, i øvrigt med Vestas, og America’s Cup med Oracle i 2017-18. I 2019 havde Tom Johnson også rollen som erfaringens og fornuftens stemme, da han var Wing Trimmer på det amerikanske hold.
– Danmark kan kun får hjælp fra én ikke-dansker. For selvom Danmark er et lille land, har I simpelthen vundet for mange verdensmesterskaber og olympiske medaljer til, at man kan tale et udviklingsland som f.eks. Kina og Japan, der i år har fået lov at sejle med flere gaster, der ikke lever op til nationalitetskravet, fortalte Russel Coutts i dag til Bådmagasinet, på pressearrangementet i skuespilhuset i København.
Med udmeldingen ligger to af nøgleposterne på det danske projekt fast eftersom det blev offentliggjort, at havkapsejleren Nicolai Sehested skal styre den danske båd.
Wing Trimmer Tom Johnson, med fuld fokus.