Tre danske både havde fundet vej til det gamle OL område i Weymouth (2012, red.) - hvor årets VM i A-cat blev sejlet.
Det var skipperne Felix Jakobsen, Tom Bøjland og Peter Boldsen, som havde valgt at deltage, men dertil burde vi egentlig regne endnu to både fra Danmark, idet en af verdens bedste mix-esætninger i F18,Vim Deca og Astrid Jansen er flyttet til Danmark og har skiftet F18´eren ud med 2 A-cats. De valgte dog midlertidigt at sejlede for Belgien,
Den første del af VM blev sejlet i let luft og derefter kom der vind nok til alle, og generelt må vi sige det var et super godt og meget professionelt arrangeret stævne.
Vandmænd smadrede ror!
Tro det eller ej - men feltet havde den første dag store udfordringer med vandmænd! Men med en diameter på én meter - kostede det rorskader på hele 15 både - der sker noget når man brager på 300 kg gele, med 25 knobs fart. Derefter valgt kapsejladsledelsen at rykkede sejladserne ind i det enorme havnebassin, som reelt er på størrelse med Furesøen, da der var færre vandmænd her.
Anonym dansk indsats
Hollandske Mischa Heemskirk blev en suveræn vinder af VM. Både i let luft og blæsevejr havd han stort fartoverskud. De danske både førte en mere anonym deltagelse med Tom Bøjland som bedste båd i åben klasse (foiling, red.) med en 34 plads.
Spektakulær præmie
Paul Larsen - der udover at være A-cat sejler, også rent tilfældigvis er verdens hurtigste mand for sejl med en rekord på 68 knob - havde skænket pilotsædet fra hans Vestas Sailrocket som vandrepræmie, for den sejler der opnåede den højeste hastighed under træningen for VM - også her vandt Mischa med 29 knob.
Der hvor slaget for alvor stod var Upvind VMG - en ting er at foile upvind - en anden ting er at gøre det uden at tabe højde - her havde de danske både meget at lære - men så keder vi os ikke så længe.
I Classic klassen (ikke foilende) vandt den tidligere europamester Andrew Landenberger med Astrid Jansen den bedste "danske" på en 18 plads.
I de seneste par år har A-cat klassen haft to officielle VM´er - nemlig i "open" hvor alle tricks for at holde båden flyvende er tilladt, og så Classic, hvor bådende reelt er som fra før foilingens indtog.
Det har betydet at klassen er voksende, idet der er steder i verden hvor foiling ikke er muligt grundet for meget vind og for store bølger - dels giver det også sejlere der måske en er lille smule mindre adrætte mulighed for at sejle internationale stævner i en High-performance klasse.
Paul Larsen - der udover at være A-cat sejler, også rent tilfældigvis er verdens hurtigste mand for sejl med en rekord på 68 knob - havde skænket pilotsædet fra hans Vestas Sailrocket som vandrepræmie