EM 12mR: Dramatsisk afslutning med mand over bord!

Related Articles: 12mR: Fredag var der for meget – lørdag søndag næsten for lidt, 12mR: Stort mesterskabs-stævne til Skagen, Dramatisk bomning: Nykårede europamestre i 12mR Wings smider masten

EM i 12mR blev afviklet sidste weekend, og fra en af favoritterne til titlen har vi modtaget denne rapport, blandt andet med en fortælling om stor fremgang i 12mR klassen, men også om hvor hurtigt det kan gå galt...!

Acta es fabula - spillet er ude (for denne gang altså...) – og lad os alle om bord på Wings ønske stort tillykke med europamesterskabet til vores bedste konkurrent VIM.

Anden afdeling af 12mR EM blev afholdt i Marstrand, og medaljerne blev fordelt sidste weekend. Kun en tåbe frygter ikke den sø som vi kæmpede med deroppe på Marstrandsfjorden i frisk vestlig vind. Det er en kendsgerning at timer på vandet gør en bedre til også at gå på vandet! Vedholdende træning og mange sømil i benene hos team VIM og Wings har betydet, at de i EM 2019 viste, at der kun er en vej - og det er fremad.

VIM sluttede af med to førstepladser, lige foran Wings, og så var den samlede EM titel hjemme.

Dramatisk MOB
Når 16 mand skal have det til at fungere i høj sø og luft, om bord på en båd der vejer over 20 tons, og dermed følgende meget tungt grej, så sker der fejl og utilsigtede hændelser. Her var en "mand over bord" - hvor vores supertrimmer Christian Krogslund blev slået til havs af skødbarmen i genuaen og efterfølgende fik 7 sting i kinden med til at gøre udslaget. Han var heldigvis ved bevidsthed efter at han røg i vandet, naturligvis iført redningsvest, og blev samlet op indenfor fem minutter af en gummibåd. Da han 3 timer efter kom fra skadestuen iført tørt hospitalstøj blev man virkelig klar over at det ikke kun er for sjov det vi har gang i. Vi var helt stille, men da han gerne ville have en moleøl så blev det ligesom hyggeligere igen, og under aftenens passiarer tror jeg han næsten havde glemt det.

Efter at Chr. Blev samlet op af en gummibåd lavede vi en 360 grader ’straf’, som vi skal ifølge sejladsbestemmelserne, og sejlede videre, efter at vi havde modtaget en melding om at Chr. var i god behold. Den regel har vi i 12mR klassen og den er go nok, men det er absolut ikke sjovt at agterudsejle et besætningsmedlem.

For stor kappe!
Wings er optimeret til vindstyrker under 20 knob og når der står 23 på klokken så har vi ikke det samme bid som VIM. Hertil kommer at vi havde satset hele butikken på at vinden som lovet holdt sig under 18 knob. Vi havde vores helt store storsejl med kæmpekappe på. I tredje sejlads var der seks gaster som skiftedes til at grinde, og når man står i cocpittet og som jeg prøver at holde fokus på alt hvad der er fartfremmende og sikkert, kan man lugte at der er ’Men at work on deck’.

Klassiske taktiske udfordringer
Noget af det farligste er kuskestarter og dem ser vi selv erfarne kuske forsøge sig med. Selv i luft kan en 12mR sejle i flere minutter på opskuddet, og kommer man lidt højt ind på styrbord halse så er man dødsmærket længe inden man opdager det som ny i klassen. Hvis man så gerne vil holde sig til læstarten kan det være umådelig svært at komme rundt og over i højre side af banen. Kan man ikke komme på tværs ryger man lige ind i den sorte trekant oppe ved mærket og skal til sidst bag om hele banden selvom man lå godt til.

Vores tætteste konkurrent til EM-titlen, VIM - havde allieret sig med Bo Selko - som godt kan lide at vinde - og som nykåren europamester på team VIM, så tænker vi – mon ikke vi ser Bo om bord på Wim igen?

VIM vandt EM trofæet Prins Henrik Pokalen, som med tilladelse fra HM Dronnningen er udsat som vandrepræmie, og for øvrigt en pokal som er doneret af Wings syndikatet, som blev europamestre tilbage i 2017. Prins Henrik Pokalen er døbt ’Havsirenen’ - hvorfor ved vi ikke, men vi synes ’Havsirenen’ minder os om at vi skal se at komme ud at sejle når den hyler - og det gør den tit…

Status i klassen er at engagementet øges og der kommer hvert år flere både til. Det vil ikke være den store overraskelse hvis der kommer mellem 15 og 20 både til start. Nu har vi så også snart sejlet 12mR så længe, at vi godt tør starte uden ble hvis der "kun" er 10 både til start.

Summa sumarum er VIM og Wings i øjeblikket i front blandt 12 meterbådene og lur mig om ikke der bliver en meget hård kamp i Helsingfors når Havsirenen lyder deroppe til VM i begyndelsen af august næste år.

Som vi siger på Wings: 'Husk et enkelt lille fejltrin kan let gøre at vi kommer uhjælpeligt langt bagefter'

Sejlerhilsen

Philipp Skafte-Holm

gastombord

Klik på fotoet - og oplev fantastiske af slagsen fra 12mR EM i Marstrand - set gennem objektivet af Dan Ljungsvig.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen