Gilleleje Cup – vind skippers vægt i rødvin

På lørdag sejles Gilleleje Cup for 9. gang. Gilleleje Cup blev første gang sejlet i 2011. Målet med stævnet er at skabe en kapsejlads på nordkysten af Sjælland med vægt på det sportslige, kombineret med social aktivitet i land før og efter sejladsen. Stævnet sejles i år lørdag den 15. juni med første start kl. 09.00.

Stævnet starter med fælles morgenmad samt skippermøde i Gilleleje Sejlklubs klubhus. Stævnet er åbent for alle kølbåde, og der sejles med omvendt start efter DH-mål, så der forventes en samlet måltagning af de deltagende både midt/sidst på eftermiddagen. Sej-ladsen er på ca. 22 sømil og der sejles om faste bøjer på vandet ud for Gilleleje, samt svenskekysten.

Vind skippers vægt i rødvin, guldøl eller alm. øl
Kapsejladsbåde deltager i konkurrencen om hovedpræmierne, som er skippers vægt i rødvin, guldøl og alm. øl til henholdsvis 2.- og 3.-præmien. sponsoreret af SuperBrugsen Gilleleje.
Turbåde deltager i sejladsen uden for konkurrencen om hovedpræmien, men også her vil der være fine sponsorpræmier. Desuden er der lodtrækningspræmier blandt alle deltagerne. Sponsorerne er, udover SuperBrugsen Gilleleje, bl.a. Palby Marine, Slam, Gilleleje Havn, Gilleleje Bådebyggeri, Gilleleje Havn Restaurant samt flere mindre lokale sponsorer.

Så skal der festes
Efter sejladsen er der moleøl, snacks og præmieuddeling. Et meget populært indslag er, når vinderne skal op på den store specialbyggede vægt. Om aftenen er der tradition for et brag af en fest, som igen i år afholdes i Gilleleje Bådebyggeriets hyggelige hal, som på dagen er flot dekoreret med sejl på væggene og spilere i loftet. Her bliver der disket op med en lækker middag, og der bliver festet og danset til god musik.

Sejlerne er meget velkomne til at kombinere sejladsen med en hyggetur med familien, hvor man ankommer fredag, og tager hjem søndag efter festen. Gilleleje Havn giver gratis gæsteplads til de deltagende både fra fredag til søndag.

Deltagerantallet har været støt stigende gennem årene. I 2016 var der 24 både med, i 2017 blev det til 29 både og i det toppede i 2018 med 35 både (heraf 3 svenske og 1 norsk). I år håber Gilleleje Sejlklub at nå mindst 40 både. De deltagende både har været fra et bredt udpluk af klassiske både (f.eks. gamle meterbåde) til store hurtige kapsejladsbåde som Club Swan 45 og X-46. Herudover er der altid pæne felter af klassikere som H-både og Scankap 99. Mange af bådene er gengangere primært fra Øresundskysten mellem København og Gilleleje.

Grundideen bag konceptet er, at kapsejladsen skal kunne afvikles med så få mandetimer som muligt. Omvendt start, hvor arbejdet ligger forud for stævnet med udregning af starttider samt faste mærker på vandet, kræver kun mandskab på dommerbåden i starten og ved måltagningen. Det giver mulighed for, at de sejlere i klubben, der står for arrangementet, også kan være med i selve kapsejladsen. Sportsligt et sjovt koncept, da der i lange tider på vandet, er en ”Hare” at sejle efter. Og konkurrencen er helt konkret til at forstå, da det er første båd i mål der vinder.

De deltagende sejlere roser dette koncept meget. Ud over at være et rigtig godt og hyggeligt arrangement har Gilleleje Cup også formået at bygge bro mellem ”tør”-sejlerne og de aktive sejlere i Gilleleje Sejlklub. ”Tør”-sejlerne gør en uvurderlig indsats ved morgenmaden, ved pasning af kapsejladsbureauet, ved mole-øl/præmieuddeling samt ved opstilling og nedtagning af buffet ved festmiddagen.

Du kan tilmelde dig og din båd på linket her.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen