Gabart med snitfart på 37 knob!

Route du Rhum er kendt for at servere deltagerne en hård start – måske ikke nogen stor overraskelse, eftersom bådene skal igennem den sydlige del af Engelske kanal og krydse Biscaya-bugten i november måned. Lavtrykkene står i kø, og i år bliver det særlig hårdt, med flere stormfronter startende nat til tirsdag.

To af de store ude
De flestes øjne er på Ultim-klassen, kæmpetrimaranerne på ca. 100 fod. Der var seks på startlinjen, og allerede nu er to af dem ude.
Sebastian Josse på Maxi Edmond de Rothschild udgik mandag morgen, med alvorlig skade på det ene sideskrog – et stort stykke er efter sigende slået af skroget. Senere mandag kom rapporten om at
Thomas Coville på Sodebo Ultim også har opgivet. Han har fået en skade på en tværbjælke – ikke noget at spøge med, og især ikke med den foreliggende vejrmelding.

Gabart i front
Romain Pilliard på en tredje Ultim – Remade – use it again! vendte om kort efter start, men er nu tilbage i racet. Han sejler dog meget langsomt, sammenholdt med de førende. Francois Gabart fører i øvrigt klassen mandag eftermiddag, med en gennemsnitsfart over tre timer på 37 knob! Han er tæt fulgt af sin ærkerival, Armel le Cleac´h i Banque Populaire.

Charal i problemer
Den båd der måske knytter sig størst opmærksomhed til, er den nye, innovative Charal, en Open 60/IMOCA sejlet af Jeremy Beyou. Båden er potentielt fuldt foilende, og med et fantastisk fartpotentiale. Men den er stadig uprøvet, og det vil ikke være en stor overraskelse, hvis han må udgå undervejs. Nu er meldingen så kommet, om at Charal har problemer med styringen. Beyou er i kontakt med race office, og sejler pt. med reduceret fart.

God start for Thomson
Alex Thomson i Hugo Boss er en af favoritterne i år, med en hurtig båd, som han kender rigtig godt. Thomson valgte at gå længere nord efter start, end konkurrenterne. Det er lidt tidligt at sige om det var meget smart eller meget dumt – men pt fører han.

Tæt i Class 40
Class 40, feltets største klasse med 53 startende, har også haft sin andel af tekniske problemer, men de aller fleste er stadig godt sejlende. Det er tæt i front, med mange både tæt på førende Yoann Richomme i Veedol–AIC.

Du kan følge racet, som også har flere andre klasser, her:







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen