Route du Rhum – ikke kun for franskmænd

Route du Rhum har, som mange andre solosejladser, været domineret af dygtige franske sejlere i en lang årrække. I år består feltet af ca. 20% sejlere fra andre lande.

Route du Rhum-Destination Guadeloupe, der starter om en uge fra St. Malo i Frankrig, har historisk set været domineret af franske sejlere – selvom det første race blev vundet af canadieren Mike Birch. Men 40-års jubilæet af sejladsen, har det største kontingent af internationale sejlere i sejladsens historie.

Blandt de 123 skippere, der starter fra St. Malo i den 11. udgave af løbet – på næste søndag, er der ca. 20 procent af sejlerne der kommer fra USA, Australien, Belgien, Storbritannien, Finland, Tyskland, Italien, Sverige, Schweiz og Japan.

Stærk britisk deltagelse

Det stærkeste kontingent er fra Storbritannien med fem skippere i Class40-flåden, og to i IMOCA-klassen. Hos IMOCAerne ligger Alex Thomson, som for første gang sejler Route du Rhum-Destination Guadeloupe. ”Hurtigruten” til Pointe-à-Pitre på Goudeloupe bliver hans sidste tur i den nuværende Hugo Boss-båd, før hans nye racer kommer i vandet til næste år.

Med på ”hurtigruten” til Guadeloupe på en foilende kølbåd er Alex Thomsons landsmandinde, Sam Davies. Den 44-årige kvinde sluttede på en 4.plads i Vendée Globe 2008, og sejlede Volvo Ocean Race i 2015. Det er hendes første Route du Rhum-Destination Guadeloupe.

Det britiske kontingent i Class40 er stort, med fire skippere i klassen ledet af den erfarne Phil Sharp og Sam Goodchild, som burde kunne vinde denne division med 53 både. Sharp ved roret af Imerys Clean Energy har en imponerende rekord, efter at have vundet Route du Rhum i Class40 i 2006 og sluttede på en tredjeplads i både The Transat Bakerly i 2016 og Transat Jacques Vabre i 2017.

Storbritanniens Jack Trigger på 24 år repræsenterer det bedste ikke-franske håb i Class40 og starter sit første solo-transatlantiske race i et radikalt Jason Ker-design, der endnu ikke har vist sit potentiale.

To skandinaver

En enkelt svensker har også fundet vej til St. Malo, han hedder Mikael Ryking og starter i båden Talanta. Den 47-årige sejler fra Stockholm har sejlet hele sit liv, idet han startede i optimistjollen som seksårig. Han blev træt af sit liv, og ville udfordres. Det bliver han helt garanteret nu!

Den finske skipper Ari Huusela konkurrerede i 2014-udgaven af Route du Rhum Destination Guadeloupe på en Class40-yacht, men i overensstemmelse med hans ambition om at deltage i næste Vendée Globe om to år, er han avanceret til IMOCA-klassen. Han har tidligere sejlet Mini Class, Class40 og IMOCA.

Tre deltagere fra USA

Der er tre amerikanske skippere med i sejladsen, alle i Class40. John Niewenhous i Loose Fish er en professionel pilot, som med sine 60 år er relativt ny i singlehandsejlads på de store vande. Hans mål er at komme til Point-à-Pitre i et stykke og indenfor top-23% af flåden. Hans amerikanske medkombattanter i klassen er Michael Hennesy i Dragon og Donald Alexander, en 60-årig ejendomsinvestor, der sejler The Power of One. Hans mål er at gennemføre sejladsen i god ro og orden.

En enkelt japaner

Bosiddende i Frankrig, men med japansk baggrund, har Hiroshi Kitada stor erfaring med kapsejlads. Han har sejlet Rolex Fastnet Race i 2017, Transat Quebec-St Malo i 2016 og Transat Bakerly i 2016, hvor han fik en syvendeplads i Class40. Efter at have sejlet singlehand i en Mini6.50 og derefter en Pogo S3, avancerede han til Class40.

Et par hårde tyskere

Der er et par stærke tyske kort med to skippere i IMOCA-klassen, blandt dem den fransk-tyske sejler Isabelle Joschke på båden Monin. Hun er 41 år og har tidligere imponeret i Class40. Efter at have købt Yann Elies VPLP-Verdier 60-fods båd, har hun forberedt sig godt til sin første Route du Rhum.

Den 37-årige Boris Herrmann fra Hamborg har allerede afsluttet to verdensomsejlinger. Han er vinder af Global Ocean Race i Class40 og fik en 5.plads i Barcelona World Race. Dette bliver hans første store solosejlads i IMOCA-flåden med Malizia, som er et moderne VPLP-Verdier design, der sejlede den seneste Vendée Globe som Gitana. Herrmann er sponseret af Monaco Yacht Club, som også støtter ham i den næste Vendée Globe.

Så der er andre sejlere end de franske at passe på i denne 2018-udgave af Route du Rhum-Destination Guadeloupe. Og hvem ved, måske kan en sejler med en anden nationalitet end fransk tage sejren i Class40 eller IMOCA-klassen.

Sejl selv med

Du kan deltage virtuelt i sejladsen, og se om du kan gøre det bedre end verdenseliten. Det gør du her!

Du kan se alle klasser og skippere på Route du Rhum-Destination Guadeloupes hjemmeside.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen