Den franske pendent til Dansk Sejlunion, French Sailing Federation, FFVoile, har valgt at Hobie Cat 16 igen skal være den officielle ungdoms-flerskrogsjolle, for unge mellem 14-25 år.
Hobie Cat 16 blev fravalgt af World Sailing omkring 2009/2010 til fordel for SL 16 (og SL15), og det betød, at Frankrig, der før havde været en stor flerskrogsnation i Hobie Cat 16 oplevede, at flerskrogklassen for de unge var tæt på at dø.
Franskmændene har ikke fortalt, hvorfor de vælger at gå tilbage til Hobie Cat 16, men det er nærliggende at tro at det er fordi, at både SL16 og Nacra 15 er dyre, og der ikke er et godt brugtmarked, hvor de unge kan erhverve en flerskrogsjolle til en rimelig penge.
Rekruttering i 29'er
Der har generelt været en del flimmer omkring flerskrogsbåde til de unge, også i Danmark, hvor hverken SL16 eller Nacra 15 er lykkedes at slå igennem på klubplan.
Lige nu rekrutteres de unge danske flerskrogstalenter til Youth Sailing World Championships (YSWC) i 29’er-klassen.
– I OL-sammenhæng er det logisk at man vælger Nacra 15 som fødekæde til Nacra 17, men det handler om tilgængelighed og udbredelse. Og en Nacra 15 er ret dyr som ungdomsjolle, den koster ca. 150.000 kr. og det er svært at finde en billig, brugt båd. Det betyder, at det bliver en meget lille og elitær klasse for dem der har penge, uden den store bredde. En fornuftig Hobie Cat 16 kan erhverves for ca. 40.000 kr. og er meget mere udbredt, også i Danmark, fortæller Hobie-klassens grand old man, Erik Olsen, der sidder i International Hobie Cat Associations (IHCA) regelkomite.
En rugekasse for flerskrogssejlere
Erik Olsens fromme ønske er, at man måske tillade sig at håbe, at Dansk Sejlunion ville tage et tilsvarende fornuftigt initiativ til gavn for fødekæden på flerskrogssiden, i erkendelse af Hobie Cat 16s store udbredelse, samt ikke mindst dens ubestridelige kvaliteter som storleverandør af gode sejlere rundt omkring. Som eksempel kan nævnes brødrene Bjørnholt, der lige nu er hhv. europa- og verdensmester i Hobie Cat 16.
– Jeg så meget gerne at der blev etableret en ”rugekasse” for unge flerskrogssejlere. Vi har talenterne og dygtige sejlere til at instruere. Det skulle da være muligt i et lille land som Danmark, slutter Erik Olsen.
I mindre lyse stunder kan konspirations-teoretikere mene, at World Sailings ageren på flerskrogssiden er den bedste måde at sikre, at det der med flere skrog ikke går hen og bliver alt for populært. Men det er nok paranoia ...
Allerede i 2019 forventes det, at franskmændene, efter mange års fravær, stiller talstærkt op til EM, der sandsynligvis bliver sejlet fra La Rochelle på den franske atlanterhavskyst. Til EM i 2018, der blev sejlet i Hornbæk, deltog en franskmand i Gold-fleeten.