Vegvisir Race: Se de nye baner

Banerne til Vegvisir Race 2019 er offentliggjort og der bliver udfordringer for alle. Der er længere og kortere baner og flere løb end de to foregående år.

Vegvisir Race har i 2019 ligesom i 2018 tre forskellige baner, men som noget nyt bliver den 86 sømil lange singlehandbane, Blå Bane, i år også åben for doublehand-sejlere. 

– Vi tror, at der er mange sejlere, der gerne vil være med til den sejlsportsfest som Vegvisir Race er blevet. Men en del af dem finder udfordringerne for barske og udmattende, andre føler måske også, at deres både er for gamle. Derfor åbner vi nu singlehand-banen op for 2Star-deltagelse, siger stævneleder Jørgen Bojesen. Han påpeger også, at sikkerheden bliver forøget for singlehandsejlerne, når der på samme bane befinder sig et felt af doublehand-sejlere.
Blå bane går kort fortalt fra Nykøbing via Guldborg til Femø. Videre over Smålandshavet til en runding af Agersø, gennem Omøsund tilbage til Nykøbing via Fejø. Som de øvrige år går starterne i Vegvisir Race sidst på eftermiddagen, så der er tale om natsejlads.

Vegvisir Race til Tyskland
De andre baner er ændret, så den lange Vegivisir Race bane er blevet længere og den korte er kortere.
Den lange, Rød Bane, bliver 225 sømil lang mod 220 i 2018. Starten går torsdag den 15. august fra Nykøbing ud til Leda-kompasmærket ved Femø, forbi Fejø og Vejrø, nord om Agersø, gennem Omøsund, syd om Omø, over Storebælt, forbi Rudkøbing og Marstal ud i Østersøen syd om Femern, nordøst på forbi Gedser, op langs Falster ind i Grønsund under Farø- og Storstrømsbroen rundt om Femø og tilbage mod Guldborgsund og målet i Nykøbing.

Den korte, Grøn Bane, bliver på 152 sømil og bliver rig på brogennem- og undersejlinger. Den følger Rød Bane til og med passagen af Fejø. Derfra går den øst over til mod Bøgestrømmen under Storstrømsbroen, Farøbroen, Dronning Alexandrines bro. Over Bøgestrømmen, forbi Møns Klint, over Hjelm Bugt, gennem Grønsund, under Farøbroen, under Storstrømsbroen nord om Femø, gennem Guldborgbroen til Mål Nykøbing. To fantastisk smukke ruter.

Fri omsejlingsretning forsvinder
I 2019 vil alle både på Vegvisir Race sejle sammen vej rundt på banerne. Det betyder, at man for den kommende udgave opgiver ideen om, at sejladsen også har et strategisk routing element, hvor deltagerne selv vælger omsejlingsretning for størstedelen af banen.

– Vi har lyttet til deltagerne. I 2019 vil løbsledelsen offentliggøre omsejlingsretningen på skippermødet. Der er flere ting i det. Blandt andet kunne vi se, at det blev for ”dyrt” for deltagerne at vælge forkert. Derudover er det bedre for sikkerheden, når vi holder bådene mere samlet, og samtidig undgår vi at skabe modgående trafik, når bådene mødes et eller andet sted på banen. Endelig var det en vigtig del af setup’et, at give tilskuere et ekstra spændingsmoment, når de fulgte bådene via trackingen. Desværre var det ikke muligt for Tractrac at skabe et brugerinterface, hvor man kunne se ale både i samme løb, der sejlerde hhv. med og mod uret på samme skærmbillede, fortæller Morten Brandt.
Du kan se Jørgen Bojesen og Morten Brandt gennemgå banerne og tale om de mulige tiltag for at øge sikkerheden på den kommende udgave af Vegvisir Race. Det foregår på www.facebook.com/vegvisirrace

Se banekortet i stor format ved at klikke her

 

BONUS INFO
Du kan se banerne på www.vegvisirrace.dk Der er 250 startnumre til salg til Vegvisir Race 2019 Tilmeldingen åbner den 15 oktober Early Bird tilmelding koster 739 kr. pr. person Early Bird perioden er kort og løber fra 15. oktober til 31. oktober

553 IMG 9647 Ben Scheurer 1

Vegvisir Race har nogle rigtig gode ændringer i ærmet til næste års sejlads. Sejladsledelsen har lyttet til sejlerne. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen