For at begynde med starten havde vi indført Americas Cup-starter på halvvind med et kort og dramatisk drag-race til top mærket. Placeringen i forhold til startlinien var meget kritisk for de luv-startende både, da de både, der var længere nede af linien, lettere kunne lukke havelågen ved dommerbåden.
Umiddelbart efter starten var der usædvanligt stort pres på ved det første mærke, hvor regelbogen også var under pres. Bådene i yderbanen pressede ned over indersporet. Omvendt holdt bådene i indersporet ydersporet oppe, mens gennakeren blev sat for at kunne falde af og accelerere væk i fri vind.
Denne tumult ved første mærke betyder dog nok at det vil kræve en jury-båd ved første mærke, før det giver mening at opretholde AC-starter til normale stævner.
Det var Jan Schlütter på fødselsdagsbåden, der på mesterlig vis brugte de taktiske manøvrer. Dog var det var 'Mænd der Elsker Kvinder', der kom først rundt om mærket i de første tre starter.
Top-gate
Dagens andet tiltag var etableringen af en gate ved topmærket svarende til gaten ved bundmærket. I CB66-klassen har vi siden 2017 - med stor succes - sejlet styrbord rundt. Med dagens tiltag kunne man således selv vælge om man ville sejle styrbord eller bagbord rundt ved top mærkerne.
Den nye top-gate giver flere taktiske muligheder. Man undgår at sejle bagefter en konkurrent og kan i stedet tage det modsatte topmærke. Hermed kan man straks etablere et angreb på den modsatte banehalvdel, og det bliver dermed sværere for den førende båd at forsvare positionen. De taktiske beslutninger ved topmærket bliver endnu vigtigere med de nye muligheder.
Det er vigtigt, at mærkerne ligger lige, så der ikke er fordel ved det ene af topmærkerne. Ved dagens stævne fik vi hen af vejen justeret gaten på plads, men det giver ekstra arbejde for de frivillige med banen. Vi erfarede, at top-gaten giver udfordringer i situationer med krydsende og lænsede både, da der ikke længere er et afvisermærke til at separere trafikken. Ligeledes er der udfordringer med den asymmetriske spiler, der jo lettest sættes i læ side.
Så konklutionen med gate i top og bund bliver - at tingene ikke længere passer med gennakerens nedtagning og mandskaberne skal lære luv sætning af gennakeren for at udnytte top-gaten til fulde.
'Dirty med motorproblemer'
Samlet blev stævnet, på overbevisende starter, vundet af ‘Mænd der Elsker Kvinder’. Bemærkelsesværdigt er ligeledes at favoritten ’Dirty Diana’ endte på 6 pladsen og udgik med ’motor problemer’ (gennakeren rundt om kølen). Det har vi ikke set fra båden i årevis, men med 2 nye gaster på båden og frisk vind kom ‘Dirty Diana’ i menneskehænder.
Britt Lilja leverede ikke kun det fantastiske fødselsdags vejr med sol og 7-10m/s, men også champagnen efter dagens sejladser. Den var i sin form også eksperimenterende, da den blev serveret med sugerør i flaskerne.
Kan en lørdag på nogen måde bruges bedre...?
Klik på resultatlisten for at se den i stor og læsbar størrelse