Anholt Lone Star– læs interview med Jan Møller

Weekendens Anholt Lone Star blev en succes – og så er der en god nyhed til singlehandsejlere: et DM.

I den netop overståede weekend sejlede 19 både Anholt Lone Star, en singlehand-sejlads til, som navnet antyder – Anholt. Sejladsen blev lavet for alle de sejlere, der kom for sent med tilmeldingen til Silverrudder. Det er en kapsejlads for sjov, så alle er vindere. Da datoen for Anholt Lone Star blev flyttet, kan de heldige stadig deltage i Silverrudder.

Udsigten til dårligt vejr, især til hjemturen fik mange til at melde fra før starten, så det blev til 16 både og 19 mennesker som mødtes på Anholt lørdag morgen.
– Lørdag morgen ringede jeg til krofatter Hans på Anholt Kro, for forsigtigt at overbringe ham de triste nyheder at vi ikke kom 30 til bords, men kun 19. Han sagde blot, at han ikke havde forventet en eneste, med det vejr, og han synes at vi var seje, at kunne sejle i det vejr, fortæller Jan Møller.

Og ja, det blæste da noget. Nok til, at Jans bror Sven Møller, kunne plane hele vejen fra Øresund og ind på førstepladsen i sin Seascape 27. Den kraftige medstrøm havde også en rolle, mener Stig Wittrup, han kom ind på andenpladsen i sin First 40.
– Han havde sat spiler på det mest af vejen, og bomningerne havde da været lidt interessante i 29 knobs vind – så krofatter havde nok ret i de var nogle seje sejlere som kom til Anholt, griner Jan Møller.

Jes Bo Rasmussen kom uden båd, han tog færgen, så sejlet fik han da. Jan Hansen havde brug for sin letmatros Helle Jespersen, som i løbet af weekenden gjorde karriere, og forlod øen som kaptajn. Erik Venøbo deltog ikke, da han skulle på arbejde på Nordsøen.

Blind passager?

Jacob Handrup, der er formand for singlehandsejler-foreningen, havde påbegyndt sejladsen, men vendte om, da han kunne se, at hans båd var for langsom til at nå hjem til et vigtigt møde mandag. Han tog med Niels Thomsen på Tustine, en Scanmar 33, der kort før ankomsten til Anholt brækkede bommen, i en ufrivillig bomning.
– Uheldigvis havde Niels Thomsen i sin Tustine fået en (blind?) passager, og vi er flere som har tanken, at det var den ekstra vægt som Jacob bragte om bord, som gav for store belastninger i båden – hun kom i alt fald i havn med en noget afkortet bom, siger Jan Møller.

Jacob Handrup måtte mandag til lægen med en fiberskade, da skødet havde rykket noget hårdt i skulderen, da bommen gik over.

De skippere som havde sparet på kræfterne og ikke sejlet bagdelen ud af benklæderne kom til at fortryde det – efter de første fem var gået i havn kom der en byge ind over Anholt Havn, rygtet vil vide at man havde set 34 m/sek. på vindmåleren, nok til at få en ældre Scanmar 33 til at surfe for storsejl alene – og ja, det er den med den afkortede bom.

– Men formatet fungerede rigtig godt. Vi havde kapsejladselementet med, og med omvendt respit var mange i mål indenfor en time, siger Jan Møller.

Det var nok også den byge som fik fokken til at falde ned på den eneste ægte singlehander i feltet, Kim Basland fra Struer, der sejlede afsted med højre hånd i gips …
– Mindste båd i denne Danmarks nok mest uretfærdige kapsejlads var Ole Braad Sørensens Granada 24, jeg er begejstret for den lille fine havkrydser, som Ole selv havde (med) bygget på et tidspunkt hvor jeg stadig sejlede optimistjolle. Største båd var Jan Hansens 45 fods havsejler, den blev under meget festivitas (om)døbt til ’Beauty and the Beast’ – det var under denne fest at Jan Hansens Helle gjorde kometkarriere fra letmatros til fuldbefaren kaptajn med guldbroderet kasket, siger Jan Møller med et smil.

Lørdag eftermiddag var programmet seriøst, og der blev talt om vigtige sager og ting af stor betydning, primært om sikkerhed.

anholt lone star havn2 web
Sven Møllers Seascape 27 kom først i mål. Han havde stort set planet hele vejen.

DM for singlehandsejlere

Nok mest interessant var den indledende runde hvor alle fik mulighed for at fortælle lidt om sig selv, (sejlads)drømme, udfordringer og ting vi kunne bidrage med.
– Alle fik taletid, og mange kunne fortælle om de mange udfordringer man som singlehandsejler løber ind i: havari, søvnmangel, boathandling etc., siger Jan Møller.

Ellers blev der drøftet de forskellige fine og unikke sejladser som der findes til solosejlere, og der blev præsenteret en ny sejlads og nyhed omkring Danmark Rundt.
– Vi arbejder lidt på et DM for singlehandsejlere til næste år, det bliver nok i august. Nyborg har meldt sig som arrangør, så nu skal vi have formatet og alt det andet på plads. Mere om det senere, fortæller Jan Møller, som ikke vil ud med mere lige nu.

Sikkerhed

– Vi var en god tur rundt omkring det store emne: Sikkerhed (som vi så drøftede videre på et besøg på Anholt Redningsstation dagen efter). Vi fik lejlighed til at besøge bådene hvor hver enkelt skipper kunne få lov til at fortælle lidt om løsningerne, som gør hans båd mere sikker og lettere at håndtere alene, forklarer Jan Møller.

Festen lørdag aften på Anholt Kro var fantastisk hyggelig, godt hjulpet på vej af en af de lokale, som spontant rejste sig op og berømmede sejladsen, sejlernes udseende og deres mod – og gav en omgang til hele forsamlingen.

– Vi var bare så velkomne på Anholt, siger Jan Møller og fortsætter. – Havnefoged, krofatter og dem allesammen vidste hvem og hvad vi var, og hvad vi lavede, så det var en dejlig velkomst.

Propelhatte og røde og grønne sokker

Alle deltagere fik røde og grønne sokker, Niels Thomsen fra ”kort-boms” Tustine og Kim Basland, den eneste enkelhåndede singlehandsejler på Anholt, blev begavet med hver sin propel-hat, som en særlig anerkendelse af deres underholdningsværdi for alle de andre.

Vandrepræmie fra Boisen-Møller

Den nyindstiftede vandrepræmie for Anholt Lone Star sejlede Sven Møller afsted med. Trofæet er sponsoreret af Jacob Bojsen-Møller (og vel nok også af hans bror Jørgen), det var nemlig oprindeligt en førstepræmie ved VM i Flying Dutchman i 2007!

– Tak til Anholt Havns havnefoged Klaus, som var generøs med liggeplads i havnen, transport til og fra kroen og en fin ”det finder vi ud af” attitude. Det er sikkert at vi gentager Anholt Lone Star i 2019, mon ikke datoen bliver ca. den samme, mere om det senere, slutter Jan Møller.

Se video af Ole Braad Sørensen, om hans start på Anholt Lone Star.







★ Artikel

★ Hammeren faldt i CE-sagen

★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen