Det blev det lokale Troense-team Flemming Sørensen og Niels Thrysøe, der vandt weekendens DM i Starbåd, i hård kamp med Jørgen Schönher og Jan Eli Gravad fra Køge.
Det naturskønne farvand omkring Troense oser af fred og ro, og ikke mindst idyl. Men det var nu ikke disse nøgleord, der kendetegnede den intensive kamp, der foregik på kapsejladsbanen, da Troense Bådelaug afholdt Danmarks- og Distriktsmesterskab for Starbåde.
Her var der hård kamp om placeringerne blandt de 17 både fra Danmark og Tyskland. Efter lørdagens tre sejladser med meget let vind, førte Jørgen Schönherr/Jan Eli Gravad fra Køge knebent foran det lokale Troense team Flemming Sørensen/Niels Thrysøe.
Ikke mere gæstfrihed
Men om søndagen mente Flemming og Niels, at gæstfriheden måtte stoppe, hvorefter de sejlede fra resten af feltet og vandt samlet med 13 point. Flemming og Niels lavede gode starter, havde god fart i båden og forstod at udnytte de lokale vind- og strømforhold optimalt. Jørgen Schönherr /Jan Eli fik andenpladsen, der sluttede med 18 point efter de otte sejladser. På tredjepladsen kom de unge tyske sejlere Dominik Fallais/Simon Fallais med 26 point.
Svag vind
Weekendens sejladser blev sejlet på Lunkebugten i farvandet imellem Thurø, Tåsinge og Langeland. Samme farvand hvor samme klasse kæmpede om verdensmesterskabet i 2017 hvor 72 både deltog. Det var baneleder Thomas Jørgensen holdt styr på tropperne på vandet, og fik gennemført otte af de ni planlagte sejladser.
Sejladsen var især lørdag præget af svag vind, og der blev kun gennemført tre sejladser. En måtte opgives, fordi vinden sprang næsten 180 grader, hvilket skabte en unfair situation.
– Så vi valgte at sejle den sejlads om, fortæller Thomas Jørgensen til Fyens.dk.
– Det betød, at vi først var inde i Troense klokken 18.30, som til gengæld viste sig fra sin smukkeste side med stille vand og solskin.
Søndag fik sejlerne ca. fire m/sek. vind, hvilket ifølge Thomas Jørgensen var perfekt, og der blev gennemført fem sejladser.
Klassen er vokset
Der var 13 danske både til start, som ses som et resultat af det store arbejde, der er forestået i klassen over de sidste mange år, for at udbrede kendskabet båden og dens fantastiske egenskaber netop i Danmark, hvor klassen ellers har levet et liv som OL-båd med kun tre aktive teams.
Ligesom stævnet var en stor succes på vandet, så var det også en stor succes på land. Troense er måske et at de smukkeste steder i Danmark, og folkene bag Troense Bådelaug, med opbakning fra den lokale sponsor Fynske Bank, kan bare arrangere fantastiske stævner, hvor alle deltagerne føler sig meget velkomne, hygger sig, samtidigt med at alt det praktiske fungerer. Der var da også stor tilfredshed blandt alle deltagerne der havde haft nogle dejlige dage – med mange af de ingredienser der giver livskvalitet fra den øverste hylde.
Om starbåden og Henry Rasmussen
Danmarksmesterskabet var samtidig Henry Rasmussen Memorial Cup, som en hyldest til Svendborg-bådebyggeren, der hjembragte tegningerne til starbåden fra USA omkring 1914. Starbåden er designet af amerikaneren Francis Sweisguth i 1911. Der er bygget over 8.500 både, de første i træ, men fra 1970erne i glasfiber.
Henry Rasmussen tog til New York i begyndelsen af 1900-tallet, og fik fat i tegningerne via New York Yacht Club og blev dermed manden, der bragte starbåden til Danmark og Europa.
Kølbådenes Kongeklasse
Starbåden kaldes også for kølbådenes Kongeklasse. Den kan sammenlignes med en livlig kvinde. Den tiltrækker sig opmærksomhed, men skræmmer samtidig den uøvede sejler med sin udfordrende krop og sit store sejlareal i forhold til størrelsen. Hun er ikke nem at tæmme og kræver en god fysik.
Starbåden er knap syv meter lang (23 fod), stikker én meter og har et storsejl på 20 m2 og en fok på 7,5 m2. Den har ingen spiler. Masten er 10 meter høj. Besætningen udgøres af to mand, der ofte hænger ud over rælingen mod luv, mens kun underbenene har kontakt med båden. En ny Starbåd koster omkring 350.000, en god brugt fra 40.000 kr.
Ikke mere OL-båd
Siden 1932 har Starbåden været en olympisk klasse, med undtagelse af 1976, og nu efter London 2012 hvor den deltog for sidste gang. Selvom designet ikke er moderne, forbliver klassen populær i dag og er en af verdens største kapsejladsklasser med ca. 2000 kapsejladsaktive både i Nordamerika, Sydamerika, Australien og Europa. Der bliver hvert år sejlet DM, EM og VM.