Kommende fredag/lørdag er der klassemesterskab for Molich X-meter og DM for Scan-kap 99 i Helsingør. Molich X-meter har i år distancesejlads på programmet.
Helsingør Sejlklub inviterer til mesterskaber for Molich X-meter og Scan-kap 99. Lige nu er der syv Molich X-meter og 14 Scan-kap 99 tilmeldt, men klasserne ser gerne at flere melder sig under fanerne.
En af deltagerne er Thomas Ebert, der sejler i Molich X-meter, Maja.
– Vi får en hyggelig weekend, for vi lægger vægt på hygge i Molich-klassen. Men klassen er ved at være gammel, og det er sejlerne også. Jeg er med mine 45 år indtil videre den yngste, fortæller Thomas Eberth med et lille smil.
Klassemesterskabet for Molicherne bliver lidt anderledes i år, med distancesejlads den ene dag, og banesejlads på en op/ned bane den anden dag.
– Vi mener at konceptet med en distancebane giver plads, så alle kan vise deres talent. Så bliver det ikke bare hard-core banesejlads, men vi kan få lov til at læse vind og vejr, det bli’r rigtig sjovt, siger Thomas Eberth.
Der er indtil videre kun syv Molich X-meter tilmeldt klassemesterskabet, og antallet af deltagere til stævner svinger mellem fem og 15 både. Thomas Eberth så gerne, at de yngre sejlere, der køber en Molich X-meter (en Molich X-meter er sjælden, der er kun bygget ca. 50 stk. så udskiftningen er lille), deltager i stævner, men også i Fyn Rundt og Sjælland Rundt.
– Vi kæmper som klasse for, for at få fat i de nye ejere. Ellers dør klassen, og det ville være synd, siger Thomas Eberth.
En Molich X-meter er sådan set en klassebåd, da alle er lavet over den samme form. Men nogle har fået en højere rig på, da den fra starten var lidt underrigget. Dem der har højere rig sejler efter DH, og kan ikke vinde klassemesterskabet. Og en del af stævnet skal da også bruges til vidensdeling, netop fordi bådene er så forskellige.
– Nogen har teak-dæk, andre er i ren glasfiber, så det er sjovt at høre om de andres både, for de er meget forskellige. Og så glæder vi os til at være sammen med Scan-kap 99-klassen. Vi er nødt til at slå os sammen. Vi skal samarbejde, ellers dør klasserne, slutter Thomas Eberth.
”Ægte” DM til Scan-kap 99
Scan-kap 99-klassen sejler banesejlads både fredag og lørdag, da deres stævne er et ”ægte” DM. Dean Olsen deltager i sin Scan-Kap 99 ”Hoppetossen”, og han så også gerne, at der var lidt flere deltager til et DM. Vi har fået ham til at pege på et par favoritter.
– Christian Fogt Andersen og Benny Brun i ”Provence” og Sten Lindberg i ”Skandale” er dem, jeg mener kan løbe med mesterskabet, siger Dean Olsen og tilføjer at Scan-kap 99 er en en-type båd, der er ikke forskel på dem. Det er efterhånden en lille båd, men den sejler godt især på kryds.
Rettelse: Vi er blevet gjort opmærksom på, at formatet, dvs. banesejlads/distancesejlads, efter de nye DM-statutter ene og alene afgøres af klassen selv. Og Scan-kap 99 ønsker banesejlads.
Ikke mere Super-DM?
Bådmagasinet spørger om, hvad der skete med Super-DM, der blev sejlet i Nyborg to år i træk.
– Tja, der var nogen der ikke kunne blive enige. Så vidt jeg ved sejler BB10-meter deres DM i Lemvig, og Ylvaerne i Kerteminde. Men der er lidt ærgerligt, at det er faldet fra hinanden, det er sjovere at være mange både sammen. Men måske kan det blive til noget igen, hvem ved, slutter Dean Olsen.
Stævnet
Alle sejlere i forbindelse med stævnet er inviteret til at ligge gratis i Helsingør Nordhavn fra den 12. august til den 19. august. Dem der har lyst, kan deltage i Helsingør Sejlklubs aftenmatch onsdag aften. Torsdag er der trimdag for Scan-kap 99, hvor der er fokus på starter og vendinger.
– Men det kommer lidt an på vejret, siger stævneleder Kasper Wedersøe.
Stævneleder Kasper Wedersøe og 20 frivillige skal styre slagets gang i Helsingør.
Torsdag og fredag kan deltagerne i stævnet få dagens ret til en særlig DM-pris i restaurant Kronborg Havbad, der ligger i stueetagen under klubhuset. Fredag morgen kl. 9.25 går det løs med første start, hvor Scan-Kap 99 får 4-5 banesejladser, og Molich X-meter bliver sendt ud på en distancebane på ca. 30 sømil.
– Vi har planlagt en distancesejlads enten mod nord eller syd, afhængig af vindretningen. Banen til Scan-kap 99 kommer sandsynligvis til at ligge lidt syd for Kronborg, fortæller Kasper Wedersøe.
Lørdag er der banesejlads for begge klasser, og søndag er reservedag, hvis vind og vejr skulle vise sig fra sin mest umulige side. Der er i alt 20 frivillige involveret i stævnet, samt en dommerbåd og tre RIBs. Baneleder for Molich X-meter bliver Henrik Holst, mens Jon Møgelhøj holder styr på Scan-kap 99’erne.
Præmierne ser heller ikke kedelige ud, da OneSails, North Sails og Elvstrøm Sails er blandt præmiesponsorerne. Også Palby Marine, Dragør Bådeværft og Riggerne i Svendborg giver gavmilde præmier, foruden plaketterne til Scan-kap 99 og halvmodellen til bedste båd hos Molich X-meter.