En samarbejdsaftale mellem forsikringsagenturet Pantaenius, Vegvisir Race og frivillige paramedicinere muliggør, at sikkerheden for deltagerne, når det højeste niveau i Nordeuropa.
Vegvisir Race 2018, kommer til at sætte en ny standard for sikkerheden for deltagerne i en singlehand-kapsejlads. Således har en samarbejdsaftale med forsikringsagenturet Pantaenius muliggjort, at to følgebåde kan ledsage fleeten af singlehand-sejlere, når de den 24. august kl. 18.00, begiver sig ud på den 80 sømil lange natsejlads.
Ruten går først nordpå fra Nykøbing Falster til Guldborg, hvor Guldborgbroen er lukket for landtrafik, så sejlerne frit kan passere igennem. Herefter går det videre nordpå, mens solen går ned og fuldmånen står op og kaster sit blege lys på Smålandshavet og Femø, Fejø og Omø som sejlerne skal passere inden de kan vende tilbage mod Nykøbing F.
Paramedicinere på følgebådene
Det er under sejladsen i Smålandshavet, at deltagerne får følgeskab af de to ledsagerbåde. Ledsagerbådene er udover en kyndig skipper, en bådsmand også bemandet med Falck-uddannelde paramedicinere, der i tilfælde af en nødsituation kan yde assistance, så hurtigt som muligt.
'Vi er overordentligt glade for, at det er lykkedes os at få en aftale med Pantaenius, der muliggør, at vi kan sende to både på vandet. Og vi er mindst ligeså glade for, at vores frivillige har entreret med flere Falckredderne, der stiller sig til rådighed for sejladsen', siger manden bag Vegvisir Race Morten Brandt.
Også Forsikringsagenturet Pantaenius tilfredse. 'Vi er glade for at kunne bidrage positivt til at øge sikkerheden ved en singlehanded kapsejlads for alle deltagerne', siger direktør Gert Toft fra Pantaenius.
Omfattende sikkerhedstjek
Udover ledsagerbådene vil andre frivillige fra de medarrangerende klubber inden start udføre et omfattende sikkerhedstjek på samtlige deltagende både. Det vil sikrer, at deltagerne lever op til sejladsens sikkerhedsprotokol. Skulle det ske, at en båd mangler nødraketter, livline eller andet bliver det muligt for deltagerne at købe det manglende udstyr hos en anden af sejladsens samarbejdspartnere Masnedø Marine Center, der vil være tilstede på havnen med egen stand.
Singlehandsejlads er ekstremsport
'Det er sikkert de færreste, der tænker på sejlsport som en ekstremsport, men når det handler om singlehand-sejlads, så er det tilfældet. Man skal planlægge alt til mindste detalje, når man sejler alene. Og så kan en situation alligevel udvikle sig dramatisk på kort tid. Tænkt f.eks. på manden, der på en tursejlads røg over bord, da søgelænderet knækkede. Båden fortsatte på selvstyre inden den gik på grund 15 sømil borte. Eftersøgning foregik i nærheden af båden, mens manden ved et tilfælde blev samlet op stærkt nedkølet 15 timer senere. Havde der været to om bord, ville det have været en situation hurtigt ville få under kontrol og grine af bagefter, siger Morten Brandt.
Marinehjemmeværnet er også med
Vegvisir Race har også indgået en aftale marinehjemmeværnet. De vil være til stedet i Smålandshavet med en marinehjemmeværnskutter, som bliver moderskib for sikkerheden i området. Ud over at være udstyret med et hurtigtgående undsætningsfartøj har kutteren hjertestarter og en medicinkiste om bord, som personalet om bord er uddannet i at bruge det efter forskrifterne.
Vegvisir Race håber, at sejladsens høje sikkerhedsniveau vil inspirere de mange andre singlehandsejladser i Nordeuropa til at indføre lignede tiltag, så man fra arrangørside gør mest muligt for at sikre deltagernes liv og lemmer og dermed gøde jorden for at singlehandsporten kan fortsætte den positive udvikling, der startede i 2012.
Fakta om:
Forsikringsagenturet Pantaenius Lystfartøjsforsikring
Pantaenius har siden 1962 formidlet bådforsikringer til bådfolk fra hele Europa. I dag er den største leverandør af bådforsikringer i Europa med over 100.000 både dækket og nu også kontorer i USA og Australien. Med vores store og fintmasket kontaktnet er vi i stand til at hjælpe vore kunder næsten overalt på kloden hurtigt og effektivt.
Vegvisir Race
Vegvisir Race er en kapsejlads for hhv. én eller to sejlere pr. båd. Den længste bane er 210
sømil (365 km) lang og går over to nætter, mens den kortere singlehand-sejlads er på 80 sømil (148 km). Navigationen er begge baner den mest udforende i nogen kapsejlads i Nordeuropa, og det er en bedrift at gennemføre. Guldborgsund Kommune støtter eventet med et venue-sponsorat og og logistisk hjælp. Starten for doublehandbanerne går den 23. kl. 18. mens singlehandsejlerne starter 24 timer senere.
Klubberne
De fem klubber, der samarbejder med Guldborgsund Kommune og Vegvisir Race er: Sejlforeningen Vikingen, Motorbådsklubben i Nykøbing, Nysted Sejlklub, Guldborgland Bådelaug og Sejl- og Motorbådsklubben, Grønsund (Stubbekøbing). Det er klubberne, der i samarbejde forestår håndtering af bl.a. starterne og hele logistikken i Nykøbing og Guldborg.