Danmark Rundt Offshore – singlehand: I mål

Det var en træt, men glad Anders Johansen, der blev modtaget på kajen i Skovshoved af Jan Møller og Jens Als Andersen, begge fra singlehandsejler-foreningen, og undertegnede. Champagnen måtte vi undvære, da ”nogen” var kommet til at drikke den, men en kold øl, hvidvin og chips blev fremskaffet. Og så var det tid til at lykønske Anders med en flot og hurtig sejlads, og få snakket om oplevelserne undervejs.

Fra Skovshoved til Kiel

Lørdag d. 30. juni kl. 15.12 sejlede Anders fra Skovshoved Havn. To både var til start, men den ene havarede autopiloten, så for ham endte turen i Grenå. Anders Johansen var dermed den eneste deltager i testsejladsen, en sejlads der skal høste erfaringer til den første udgave af Danmark Rundt Offshore – singlehand.

Turen gik fra Skovshoved, nord om Skagen og ned langs den jyske vestkyst til Helgoland, hvor klokken blev sat i stå. I alt 393 sømil. Turen bød bl.a. på 10 timers vindstille i Jammerbugt, hvor der blev tid til at sove lidt.
– Det værste var mentalt. Det lange stræk ned gennem Nordsøen, det fyldte meget i min bevidsthed. Det er en ukendt faktor, fortæller Anders og fortsætter.
– Forskellen på DK Rundt Inshore og Offshore er, at der må bare ikke gå noget i stykker på offshore-sejladsen. Får man havari i Nordsøen skal du nok selv blive hjulpet i land, men båden er formentlig tabt. Men alt gik jo godt, ikke mindst takket være det gode sommervejr.

Her bryder Jan Møller ind. – Hvad nu, hvis løbsledelsen havde sendt dig i havn i Skagen, hvis vejrudsigten var dårlig, Spørger han.
– Jeg ville bare have sagt javel, for Nordsøen er et farligt sted i dårligt vejr, svarede Anders.

anders fotojens alsIMG 6707
Champagnen havde nogle andre drukket, men koldt øl, det kunne vi klare. Foto: Jens Als Andersen 

For motor i Kielerkanalen

Fra Helgoland gik det videre ind til Brunsbüttel ved Elbens munding, hvor Anders to hjælpere eller Designated Person Ashore (DPA) ventede, for at sejle ham igennem Kielerkanalen. Så skulle der soves. Her var Jens Als også mødt op, for at assistere, hvor han kunne.
Anders var glad for, at der var hjælpere til denne etape.
– Det var dejligt med selskab på kanalen, for det er kedelig sejlads for motor og autopilot samtidig skal der holdes udkig hele tiden, og jeg var meget træt, fortæller Anders.

Kiel til Skovshoved

Så blev det torsdag morgen kl. 9.00 og sejladsen blev genoptaget fra Holtenau ved Kiel. Næste ben gik over Bornholm og Christiansø tilbage til Skovshoved, en distance på ca. 260 sømil . Starten var lidt underlig, fortæller Anders, da nogle tyske både råbte efter ham, og der var gule advarselsbøjer over det hele. Det viste sig, at der var skydeøvelser på et ret stort område. Her viste det sig, at Anders’ grundige og tidlige planlægning faktisk var en ulempe, idet skydeøvelsen ikke var annonceret, da Anders satte sig ind i ruten og plottede den.

Resten af turen i Østersøen til Bornholm gik over al forventning, i 10-12 m/sek. agten fra.
– Det gik bare så herligt med spiler derudad, fortæller Anders med glad grin.
Men så stoppede festen, da Bornholm var rundet. Som det er set de forrige år til DK Rundt Inshore døde vinden ved Sveriges sydøstlige hjørne, og det var en kamp at komme ud i god luft.
– Der begik jeg en fejl. Men vinden rummede og rummede hele vejen fra Bornholm, så jeg blev fristet til at fortsætte, på trods af advarsler, fortæller Anders.
Hver gang Anders vendte skrallede vinden, og så var han lige vidt. Han fik til slut kæmpet sig ud – i en vrimmel af coastere og fragtskibe.

To om bord?

– Det eneste der var lidt irriterende var, at folk blev ved med at ringe til mig lige der. Det havde jeg ikke tid til, for jeg havde nok at gøre med at få fart i båden. Og så var jeg meget træt. På et tidspunkt troede jeg, at vi var to om bord syd for Sverige. På grund af træthed hørte jeg stemmer, og spurgte ned i kahytten ”hvad siger du?”. Der kom ikke noget svar! Jeg var varm, meget træt og havde allerede sunget de sange højt, som jeg kunne udenad. jeg havde flere gange fornemmelsen af at jeg ikke var alene – lidt syret, siger Anders.

Turen fra Falsterbo til Øresund gik over stok og sten med foran for tværs. Kl. 14.06 i dag lørdag d.7.7. passerede en godt træt Anders Johansen målstregen i Skovshoved, efter en uges (næsten) non-stop sejlads.

selfie IMG 5216
Og så lige en Jan Møller selfie: Bagerst fra venstre: Anders Johansen og Jens Als. Forrest fra venstre: Katrine Bertelsen og Jan Møller.

Og hvad så!

De følgende måneder skal gå med at evaluere sejladsen, så alt er klar til Danmark Rundt Offshore – singlehand i 2020. Og vi kan godt afsløre, at sikkerhedsforanstaltninger og krav til bådene ikke bliver mindre.

Ved 17-tiden har Anders for meget adrenalin i kroppen til at sove. Han skal have noget mad, og hans kone henter ham i bil lidt senere, og så går det hjemad mod Vejle. Anders sover nok godt på turen. Om en uge er der sommerferie, så Anders og hans Dehler 37 DB er ikke helt færdige med at nyde de danske farvande.

Godt gået Anders!!!

screenshot ruten web
Ruten Danmark Rundt Offshore

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen