Udenlandske officials er OK til danske stævner

Sommerens store VM i Aarhus har booket officials fra det ganske ind- og udland. Det giver andre klubber og klasser problemer med at skaffe de rigtige folk til f.eks. et DM. Men du må gerne booke en svensk, engelsk eller en tysk baneleder og dommer til et dansk stævne.

Ansvarlig for alt det formelle indenfor kapsejladsregler mm. i Dansk Sejlunion Mikael Jeremiassen siger, at det er helt i orden at bruge udenlandske officials, så længe de har den samme status som en tilsvarende dansk official. Dvs. skal du f.eks. afvikle et DM, der kræver en baneleder eller dommer med national licens, skal du vælge en udenlandsk baneleder med en tilsvarende licens eller derover.

Og det er en god ide at vælge en udenlandsk official, hvis man f.eks. har et stævne i Sønderborg, og den eneste ledige, danske official bor i Helsingør. Her giver det god mening at vælge en tysk. Og med de flypriser vi har i øjeblikket; hvorfor ikke en englænder! Spørg i Dansk Sejlunion, om kontakt til udenlandske officials.

For en god ordens skyld, bør man sende Dansk Sejlunion navnet på den pågældende udenlandske official, sammen med Notice of Race og Sailing Instructions, for at være helt sikker på, at den pågældende person har sin akkreditering i orden.

Få uddannet flere officials

Antallet af danske officials har været dalende de senere år, så Mikael Jeremiassen fra DS opfordrer til, at mange flere klubber får uddannet officials. Og så giver det ro i maven at være selvforsynende i klubben, især hvis man laver mange stævner.
Vejen til at få en national licens eller derover, enten som baneleder eller dommer, starter med et regelkursus i DS-regi. Derefter vælger man hvilken vej man vil gå: baneleder eller dommer. Flere har begge uddannelser. Se her på Dansk Sejlunions kurser, hvilke muligheder dig og din klub har.

Vær i god tid

Til slut skal det lige noteres, at alt for mange klasser ofte er sent ude, og dermed giver den arrangerende klub problemer med at skaffe de rigtige officials i god tid.
Det optimale er, at kapsejladskalenderen for en klasse ligger fast allerede i efteråret. Så har den arrangerende klub god tid til at skaffe de rigtige folk, og banelederen eller dommeren kan disponere sin kommende sæson.