AFI Marine 2Star Race 2018 fra Århus bød lørdag på start i meget svag vind mellem 0-4 m/s fra sydøst – drejende til nord. Dommer Niels Bægaard valgte derfor at afkorte sejladsen ved Vejrø
Stor hjælpsomhed blandt deltagerne
Stævneleder, Kenneth Meier-Andersen fra Århus Sejlklub kunne allerede under skippermødet meget tidligt lørdag morgen røbe at vejrudsigten næsten var for god til at afvikle første etape af dette år sejlads. Lørdagen blev da også præget af det utroligt flotte sommervejr, som nu længe har ligget stabilt over Danmark. Allerede under skippermødet gjorde Kenneth Meier-Andersen de mange deltagere opmærksom på, at der p.g.a vejrudsigten, var stor risiko for at sejladsen ville blive afkortet ved Vejrø. Han henstillede samtidigt til at de både som havde motor holdt et vågent øje med de konkurrenter, som var uden motor, og sørgede for at give dem et slæb hvis det blev nødvendigt.
Det sociale har altid været prioriteret højt i AFI Marine 2Star Race, og det glædede derfor stævnelederen, at deltagerne udviste stor hjælpsomhed, da sejladsen blev kortet af, og sørgede for at alle fik et slæb, så ingen gik glip af en af højdepunkterne for sejladsen – Middagen i Ballen på Samsø.
Kun halvdelen kom i mål
Første båd i mål ved Vejrø var Melges 24 med skipper Kim Haugaard og Joachim Dichmann, som kom i mål omkring kl. 16:00 forholdsvis tæt fulgt af Albin Express DEN 271 med H.C. Erbs og Mathias Degn Pedersen.
Til trods for baneafkortningen nåede omkring halvdelen af feltet alligevel ikke i mål inden for tidsfristen kl. 17:30. I henhold til sejladsbestemmelserne, så betyder det, at det at de både som ikke er nået i mål inden for tidsfristen bliver tildelt en præmietid som om, at de er kommet i mål lørdag kl. 18:30 på første etape af AFI 2Star race sejladsen.
Denne tidsstraf, hvor den halvdel af feltet, som ikke nåede i mål inden tidsfristen har fået tildelt en 60 minutters ”straf”, kan få afgørende betydning for det samlede resultatet af dette års AFI 2Star Race.
Humøret var dog højt i Ballen havn først på aftenen, hvor alle både var kommet i havn, og fik af vide, at stævnemiddagen var udsat, så alle kunne nå at nyde den gode mad, og det sociale fællesskab på solskinsøen Samsø.
Søndagens afgørende 2. etape bliver måske også afkortet
Vejrudsigten for i morgen, hvor starten går til 2. etape, lyder fortsat på meget svag vind. Derfor overvejer banedommer, Niels Bægaard for første gang i sejladsens historie at ændre banen, for at få mulighed for at afkorte banen, når bådene passerer Tunø på hjemturen mod Århus. Som Niels Bægaard fortæller fra Ballen på Samsø: ”Hellere få en kort sejlads, end slet ingen sejlads”
Så intet er afgjort i dette års version af sejladsen, hvor det kun er tilladt at være to personer ombord på hver båd. Lørdagens første etape blev som afviklet med respitstart, hvor de mindste både starter først, og i teorien burde alle både komme i mål samtidig.
På grund af baneafkortningen, så passer de udregnede respittider derfor ikke længere, og der hersker derfor lørdag aften endnu usikkerhed, om hvem som egentlig har klaret sig bedst på lørdagens første etape af sejladsen, ligesom der forestår et større job for dommerne med at omberegne resultatet af første etape.
Baneleder, Niels Bægaard spejder efter vind. Foto: Pantaenius/Niels Kjeldsen
Spækhuggerfeltet er med 14 tilmeldte det største løb i AFI Marine 2Star. Foto: Pantaenius/Niels Kjeldsen
Selv om det har været en lang dag på vandet under bøvende solskin og svag vind, hvor kun 45 både nåede i mål inden for tidsfristen, ja så er stemningen i top på Dokken på Samsø. Foto: Henrik Jørgensen