Ingeniører udvikler nye komponenter til Høghs OL-jolle

Jonas Høgh-Christensens samarbejde med den danske radarproducent Weibel Scientific begynder at vise resultater på vandet. ”Vi har helt klart set forbedringer,” siger Høgh, der lige nu tester og træner intensivt frem mod World Cup’en i Hyéres.

For otte måneder siden indgik Jonas Høgh-Christensen en usædvanlig samarbejdsaftale med Weibel Scientific, der producerer Dobbler-radarer til brug i bl.a. forsvar og rumfart. Usædvanlig, fordi aftalen ud over et sponsorat af Høghs OL-kampagne også indebærer en aftale om udvikling af specialkomponenter til båden.

”Finnjollen er én af de få udviklingsklasser på OL-programmet. Der er nogle givne regler for, hvordan båden skal se ud, og hvordan delene må være, men der er også nogle tolerancer. Det er ligesom i Formel 1, hvor bilerne ser ens ud, men når du kommer tæt på, kan du se, at de er lidt forskellige,” forklarer Høgh, der forleden var en tur forbi Weibel Scientific i Allerød for at aftale de videre skridt i udviklingsforløbet.

”Over de seneste seks måneder har vi optimeret og udviklet en masse dele på båden. Og vi har helt klart set forbedringer på de ting, vi har arbejdet med indtil nu. Eksempelvis har vi mindre udfald på masten,” fortæller Høgh og tilføjer, at der bliver arbejdet med en lang række forskellige komponenter – som han af gode grunde ikke ønsker at præcisere alt for meget.

Også en psykologisk effekt

”Det betyder utroligt meget for mig, at vi hele tiden stræber efter at skabe den bedst mulige båd, og at vi ikke står dagen før OL og tænker, at vi kunne have gjort noget mere. Samtidig har det en psykologisk effekt, at jeg kommer med noget, som mine konkurrenter ikke har,” siger Jonas Høgh-Christensen.

Det er Weibels specialviden om bl.a. materialebehandling, som Høgh kan drage fordel af, forklarer Thomas Munkholm Larsen, der er Chief Financial Officer i Weibel Scientific

”Vi har nogle af Danmarks dygtigste specialister, fx mekanikingeniører, der kan identificere de bedst egnede materialer til specifikke opgaver på Jonas’ båd. Samtidig har vi et produktionsapparat med en unik nøjagtighed, som meget få udviklere i verden kan matche. Blandt andet har vi nogle store fræsecentre her i Allerød, som vi bruger til at producere komponenterne til båden.”

Resultater skal nok komme

Jonas Høgh-Christensen træner i øjeblikket frem mod World Cup-stævnet i Hyéres, der sejles sidst i april. Efter en andenplads ved World Cup’en i Miami tidligt på året har de seneste to stævner været knap så overbevisende – med en 11. plads ved EM i marts og dernæst en 16. plads ved EUROSAF Palma først i april.

De mange test af forskellige setup i båden udgør en del af forklaringen.

”Lige nu er jeg ikke helt dér, hvor jeg gerne vil være. Men vi har bygget nogle buffere ind i forløbet, og jeg er sikker på, vi nok skal komme i mål med alt det, vi gerne vil udvikle. Når farten først er der, så kommer resultaterne også,” fastslår en fortrøstningsfuld Jonas Høgh-Christensen.

cfo

Thomas Munkholm Larsen,  CFO i Weibel Scientific her sammen med Jonas Høgh. 

 







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen