I dag har norske Knut Frostad sidste arbejdsdag hos Volvo Ocean Race. I otte år har han stået ved roret for den store internationale kapsejlads, som han selv har deltaget i tre gange som sejler. Men hvordan fik han jobbet, og hvad skal han lave i fremtiden?
Hvordan fik du jobbet som CEO for Volvo Ocean Race?
Jeg havde startet et firma i Skandinavien, og jeg var ude at sejle, da jeg midt ude på Atlanterhavet fik en opringning fra Volvo, hvor de spurgte, om jeg ville være interesseret i jobbet. Med om bord havde jeg mit gamle Volvo Ocean Race Team med Roger Nilson som navigatør, så jeg var faktisk allerede i Volvo Ocean Race humør. Helt oprigtigt så havde jeg ikke tænkt på jobbet før, men jo mere jeg tænkte over det, jo mere indså jeg, at det var det perfekte job. Dernæst fulgte en række samtaler med min kommende kone - hun skulle jo være villig til at flytte til England sammen med mig, hvor Volvo Ocean Race havde base dengang.
Hvad var dine første store udfordringer og din oprindelige vision for Volvo Ocean Race i 2008?
Da jeg startede, var det meste baseret på kortidsplanlægning. Alt blev klaret fra Race to Race. Volvo Ocean Race 2008-09, var den første udgave, hvor jeg havde komandoen. Alt information var blevet givet, da sidste udgave sluttede - det var den måde, man gjorde det på dengang. Der var meget korte tidsfrister, hvilket gjorde det ekstremt udfordrende.
Knut Frostad har stået i spidsen for Volvo Ocean Race de sidste otte år. Foto: Ian Roming / Volvo Ocean Race.
Da jeg startede i marts måned det år, var alle stopovers ikke engang fastlagt - vi havde ikke et stopover i Sverige eller USA. Ydereme var der hold, som vi troede var finansieret, men hvor det viste sig ikke at holde stik. Alt sammen skulle udreddes inden starten.
Min vision var at løfte kvaliteten og indføre professionalisme til Volvo Ocean Race. Jeg havde også fokus på at arrangere kapsejladsen mere langsigtet og strategisk. Kom væk fra konceptet "race by race" eller "cup by cup". Det er udfordrende at tænke nyt, når tingene altid har været gjort på en bestemt måde. Men man er nødt til at have en mere langsigtet vision.
I løbet årene, har du påtaget dig et væld af store udfordringer. Hvad har været den største ?
Volvo Ocean Race er fuld af op- og nedture - det er derfor man gør det. Der er nogle udfordringer, som du så at sige stræber efter - dem hvor alle ser på hinanden og ruller ærmerne op og går i gang. Der er andre, hvor du spørger dig selv, hvor gør jeg det? Da Team Vestas Wind smadrede deres båd på et rev i seneste udgave af Volvo Ocean Races andet ben. Efter nogle timer indså jeg, at det var rigtig svært. Jeg var personligt involveret, da jeg havde overbevist Vestas ledelse om at deltage i kapsejladsen. De sagde efterfølgende, at den situation ikke var præsenteret som en "slide" i mit materiale!
Hvilken beslutning er du mest stolt af?
I Volvo Ocean Race 2011-12 fik jeg overbevist Volvo om en strategiændring - skiftet til one design både. Det bød på en række søvnløse nætter, faktisk flere end jeg har haft, da jeg selv sejlede Volvo Ocean Race, da jeg også kendte nogle af de udfordringer, der er ved one design både.
One Design er nok kommet for at blive i Volvo Ocean Race.
Det mest tilfredsstillende øjeblik i min Volvo historie fik jeg i ved startlinjen i Alicante i 2014, da en stor flok af one design både lå klar. Det var den rette beslutning, men vi brød jo mere hundrede års tradition for at gøre det.
Hvorfor forlader du jobbet nu?
Beslutningen er helt magen til den, da jeg besluttede at stoppe offshore racing. Det er to ting - jeg har en familie, og børnene vokser. For mig er det meget vanskeligt at reducere den tid og energi, jeg investerer i et projekt. Jeg træder ikke tilbage fra min rolle og begynder at gå hjem klokken 17.00 i stedet for 20.00, så der er ikke et alternativ. Jeg kan ikke levere noget, som jeg er stolt eller tilfredse med, hvis jeg gør det.
Jeg er kommet til et sted, hvor enderne ikke mødes. Otte år non-stop er lang tid. Jeg følte også, at det var tid til en anden end mig. Ikke fordi jeg er løbet tør for idéer - jeg har et par ting til den næste udgave, men fordi Volvo Ocean Race har brug for et nyt perspektiv på nogle områder.
Hvad skal du lave nu?
Bruge tid sammen med min kone og børn. Vi skal ud at sejle sammen, hvor vi skal hen er ikke afgjort, og der er ikke sat nogen deadline. Jeg har haft masser af deadlines i otte år, og det at være helt fri er noget, jeg virkelig ønsker at føle. Jeg kan ikke adskille privatlivet fra arbejdet, familien bør være en del af arbejdet, og arbejdet bør være en del af familien. Jeg fortsætter det samme liv, jeg får bare ikke nogen penge for det.