Kun få stærke felter ved World Cup finale

Torsdag den 29. oktober starter ISAF World Cup Finals i Abu Dhabi, og der sejles frem til søndag den 1. november. ISAF har gennem en del år arbejdet hårdt for at få skabt en bæredygtig World Cup, som kunne blive et flagskib for ISAF og den olympiske sejlsport, men der er stadig et stykke vej til en succes.

Der sejles en række World Cup stævner rundt i verden i Melbourne, Miami, Hyeres, Weymouth, Qingdao og med en afsluttende finale i Abu Dhabi, men ISAF kæmper med at få kvaliteten op i stævnerne.

I Europa samt i Miami har alle stævnerne en ganske høj standard på deltagelsen, men kvaliteten af felterne i Melbourne og Qingdao er næsten katastrofalt lav. Normalt kan op til 40 sejlere kvalificere sig til en et World Cup stævne, hvor de 30 bedste kommer fra verdensranglisten og de sidste 10 fra kvalifikationsstævner og wild cards. {redmod}Men især i både Melbourne og Qingdao har det været vanskeligt at få deltagere til at komme fra andre verdensdele, med det resultat, at flere klasser ikke har kunnet gennemføres, og andre med færre end 10 deltagere.

Torsdag starter ISAF World Cup Finals i Abu Dhabi, og det er tillige med en katastrofalt lav deltagelse. Der skulle have været 20 finaledeltagere i hver klasse, men to af klasserne er på forhånd blevet aflyst på grund af for få tilmeldinger, nemlig 49erFX samt Nacra 17, og yderligere tre klasser har 10 eller færre deltagere, nemlig 49er, 470 kvinder og Finn.

Kun to danske sejlere i Abu Dhabi

Kun to klasser har de maksimale 20 deltagere, nemlig Laser Mænd og Laser Radial Kvinder – sidstnævnte bliver eneste klasse med dansk deltagelse, nemlig Anne-Marie Rindom og Sarah Gunni Toftedal. Heldigvis er her et stærkt felt med 9 af de 10 bedste placerede på vedensranglisten, hvilket skyldes at VM skal sejles i Oman i slutningen af november.

Selvom der er en præmiepulje på 220.000 US$ på højkant, så er deltagelsen ikke i top i ret mange klasser, og mange af verdens bedste sejlere deltager slet ikke, idet de slet ikke prioriterer stævnet her i det sidste år op til OL. I 49er klassen deltager f.eks. kun én sejler fra verdensranglistens top 10.

Hvorfor er det sådan ?

Blandt andet fordi der ligger andre vigtige sejladser for tæt på World Cup finalen. For Finn, 49er og 49erFX jolle gælder det, at der om mindre end én måned er VM i New Zealand for Finn og VM i Argentina for 49er og 49erFX. Samtidig ligger OL på den sydlige halvkugle i Rio, og det betyder også, at mange sejlere foretrækker at træne dernede i vinterhalvåret.

ISAF erkender, at det er et stort problem med planlægningen af de internationale events, og derfor planlægger ISAF nu at offentliggøre datoerne for World Cup stævnerne for de næste fire år helt frem til OL i 2020. Samtidig vil man implementere datoerne i kontrakterne med OL-klasserne, således at man forhåbentlig kan forhindre, at klassernes VM'er bliver lagt, så de bedre passer med World Cup datoerne.

Endvidere taler ISAF om, at der skal være yderligere en World Cup event i Enoshima fra 2017, og så bliver kalenderen endnu tætter, og det bliver en udfordring for OL-klasserne at placere deres mesterskaber. Sandsynligheden for, at sejlerne i fremtiden kan deltage i World Cup stævner på fire kontinenter er næppe særlig stor, idet de fleste lande og sejlere ganske enkelt ikke kan finde finansieringen til en så omfattende deltagelse på globalt plan i en OL-klasse.

Resultater kan fra onsdag ses HER

Der vil være tracking af sejladserne, og information kan findes HER







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Aktivitetsliste del 1

★ Artikel

★ Store planer for Klintholm Havn

★ Tursejlads

★ Sommertur, Norge - Det søde liv i Sørlandet

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Eventyr på Avernakø

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Fra regn til sol

★ Test af motorbåd

★ Test: Lynhurtig Saxdor 400 GTC med foldbare terrasser

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Friske råvarer

★ Interview & Portræt

★ Citat: 'Større skifte i sejler Danmarks organisationskultur'





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen