Nedtælling til AC World Series i Bermuda

Americas Cup holdene har tidligere i år sejlet World Series sejladser i Portsmouth og Göteborg. Konceptet har været, at holdene får mulighed for to dages træning inden sejladserne på baneområdet, og derefter afvikles sejladser over en weekend. To sejladser om lørdagen, og to sejladser om søndagen, hvor sidstnævnte tæller dobbelt.

I Portsmouth, hvor Ben Ainslie’s team vandt på hjemmebane, blev der kun sejlet om lørdagen, idet sejladserne på grund af kraftig vind måtte aflyses om søndagen. Så klimaks med to dobbelt point sejladser på anden dagen udeblev, og udstillede også lidt svagheden ved eventen. Siden er diskuteret, om man eventuelt skulle udvide med en sejladsdag, men indtil videre fastholdes konceptet i 2015.

Næste stævne i Göteborg blev sejlet i næsten perfekte vindforhold, hvor New Zealands unge skipper Peter Burling og hans team brillierede med at vinde stævnet samlet, og dermed samtidig fører World Series før holdene mødes i Bermuda til årets sidste event.

Havneområdet mållinje sejlads 2 og 4_532

Her ses den potentielle mållinje i sejlads 2 og 4. Foto ACEA.

I Bermuda bliver der træning og practice race den 15. og 16. oktober, og World Series sejladserne foregår den 16. og 17. oktober. Sejladserne vil foregå på Great Sound og hvis vinden kommer fra vest eller øst, og ikke er for stærk, så vil dagens anden sejlads have mållinjen udenfor Front Street i Hamilton.

Seks World Series events i 2016

Americas Cup Event Authority (ACEA) har nu annonceret, at der planlægges dobbelt så mange  stævner næste år, nemlig ialt seks World Series Events:

Februar - Mellemøsten – rygter nævner Abu Dhabi

Maj - New York City

Juni - Chicago

Juli – Portsmouth

August – Göteborg

Oktober – Tokyo

Lige nu er det kun arrangementerne i Chicago og Portsmouth, som skulle være endelig bekræftet, og der forhandles fortsat om de resterende events.

Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke bliver nogen event i New Zealand, dels har de tidligere vundet Americas Cup et par gange, dels er det et af de hold som har været mest trofaste i Americas Cup sammenhæng gennem flere årtier.

Skal ikke bygges nationalt

Noget helt nyt i den seneste version af "Dead of Gift" er, at man har fjernet ”constructed in Country” kravet, således at det nu kun er den forreste del af skrogene, som delvist skal være bygget i deltagernes hjemland. Her er den nye ordlyd:

35.15. Constructed in country: Each Competitor's AC Class Yacht shall satisfy the constructed in country requirements of the Deed of Gift if the exterior surface of the forward section of each Hull is laminated in the country of the yacht club represented by the Competitor. The surface of these forward sections shall be as defined in Rule 7 of the AC Class Rule and shall be no less than 2.7m long measured aft from the Stem plane. The constructed in country requirements of the Deed of Gift shall not apply to any other parts, structure or components of the AC Class Yacht.

På den måde bevæger man sig endnu engang væk fra noget af det, som historisk set har været en af hjørnestene i Americas Cup, men det er samtidig endnu et skridt på vejen mod at gøre Americas Cup til en professionel serie i sejlsporten, som i højere grad ligner bilernes grand prix race. Samtidig vil det potentielt kunne tiltrække flere nationer end tidligere, og dette muliggøres i hvert fald ved at fjerne sig fra kravene om, at bådene i overvejende grad skal være bygget i hjemlandet.