Til finalesejladserne var strømmen vendt i forhold til de andre dage, og der var derfor medstrøm på krydset, som drillede det danske hold der ellers var stærkt sejlende efter at have vundet den indledende runde. Det danske hold havde svært ved at omstille sine timinger til dette og måtte se sig for tidligt over startlinjen i tre af finalesejladserne, som var de tre sejladser, der sikerede Gilmour sejren.
Sejladserne blev sejlet på en flod i Polen. Foto: Robert Hajduk
Om sølvmedaljen udtaler Joachim Aschenbrenner: "Vi kom selvfølgelig for at forsvare vores titel fra sidste år, men med vores forberedelser i forhold til Sam og hans hold måtte vi se os lidt bagud. Sidst jeg sad i en båd før dette stævne var omkring seks uger siden, mens Sam har lige har vundet Grand Slam serien i USA, hvilket vi desværre ikke havde budget til at deltage i. Derudover fik vi vores afbudsplads til dette stævne så sent, at vi ikke kunne nå at træne med den helt nye holdsammensætning, vi havde til dette stævne , så at komme hjem med en sølvmedalje er vi godt tilfredse med".
Optimistsejler om bord og svær indvejning
Vægtgrænsen til stævnet lå på 350 kilo, hvor det var op til det enkelte hold om de ville sejle med fire eller fem personer. Det danske hold var langt under denne grænse og valget blev derfor at supplere holdet med den talentfulde optimistsejler, Frederik Fomsgaard, der til daglig sejler i Fredericia Sejlklub og vandt fornyligt ranglistestævnet i Egå.
Frederik Fromgaard fra Fredericia Sejlklub var med til stævne. Foto: Robert Hajduk / ISAF
Om at have Frederik med udtaler Joachim Aschenbrenner: "Da jeg besluttede, vi skulle have Frederik med, var det primært fordi, han skulle få os helt op på vægtgrænsen. Vi fandt hurtigt ud af, at han kunne bruges til meget mere, og der gik ikke lang tid før, han blev en rigtig vigtig del af både kommunikationen og boathandlingen om bord på båden. Det var første gang han sejlede en kølbåd, og jeg var meget overrasket over hans evner til at lære båden og holdet at kende, og jeg havde på intet tidspunkt før stævnet troet, at han kunne bidrage med så meget".
Med fem mand ombord kunne holdet ikke veje ind på de 350 kilo. Hele holdet blev derfor sat på slankekur op til stævnet, hvor de fire ældre sejlere tabte 5 kilo hver ved hjælp at et par ekstra løbeture ugen op til stævnet samt nogle varme bade de sidste 24 timer før indvejningen, dermed lykkedes det holdet at veje ind på 349,9 kilo.
Svære forhold i Swinoujscie
Stævnet blev sejlet på en flod i midten af Swinoujscie. Det viste sig, at der var rigtig mange forhold som spillede ind her. De fleste dage var der en stærk strøm på 1-2 knob, som gjorde at mange hold blev presset ind i start og topmærke af modstanderen.
Her er det Aschenbrenner mod Gilmour i finalen. Foto: Robert Hajduk
Derudover var der en meget begrænset bredde på floden, så der blev sejlet helt tæt på land på begge sider, hvilket gav nogle taktiske begrænsninger. Mange færger sejler ind til Swinoujscie og disse skulle derfor igennem baneområdet under sejladserne, og der måtte derfor også tages højde for strøm og vindændringer, når disse kom igennem.
Bermuda Gold Cup
Næste stævne for Team Aschenbrenner er femte afdeling af World Match Racing Tour, som skal sejles på Bermuda den 4.-9. Oktober 2015. Holdet ligger foreløbigt på en samlet 4. plads. Deltagerlisten på Bermuda tæller mange gode hold, hvor man udover de otte faste Tour kort sejlere også ser navne som Dean Barker, Taylor Canfield, Adam Minoprio samt et hold fra Artemis, som endnu ikke har offentliggjort deres skipper.