Nyt sejl til din Laser Standard jolle

Laser sejlene har levet med det samme sejldesign i 40 år, og igennem årene har der været utallige sejlere, som har været utilfredse med sejlets kvalitet, specielt i relation til holdbarheden. Sejlere som konkurrerer meget, ikke mindst i hårdere vindstyrker, har været storforbrugere af sejl.

Der er solgt mere end 200.000 Laser på globalt plan, så hvis 25-50% er aktive på lokalt og regionalt plan, og gerne vil have et nyt sejl, så er der et godt marked for nye sejl, ikke mindst hvis de holder lidt længere.

Laser klassen kommer nu for første gang i 40 år med et nyt Standard sejl Mark II. International Laser Class Association (ILCA) siger, at det nye patenterede design er et resultatet af mange timers designarbejde og sejlads tests og har involveret  både Laser producenter, ILCA, to store sejlmagere samt nogle af verdens bedste sejlere.

Mark II har bi-radial paneler, en tungere 4,5 ounce dug og optimerede forstærkninger; Alle disse ændringer har til formål at maksimere sejlet konkurrencemæssige liv. Sejlet er udstyret med koniske sejlpinde med velcro sejllomme-lukninger, et større vindue for forbedret synlighed og et patenteret re-designet ’forligsrør’ for at fjerne rynker ved masten.

"Dette er et kvantespring fremad for vores klasse," siger ILCA formand, Tracy Usher. "I flere år har nummer et klage over Laser har været det forældede sejl design. Vi har lagt en masse tid og kræfter i det nye sejl design, og vi er virkelig tilfredse med resultatet. "

Ligesom alle tidligere ændringer i Laser, er det nye sejl blevet omhyggeligt designet til at være bagud kompatibelt med eksisterende udstyr, hvilket betyder, at det ikke er designet til at give forbedret ydeevne. I stedet lover man med Standard Mark II sejlet en forbedret holdbarhed og brugervenlighed. God vist hvad det sidste egentlig betyder ?

ILCA Tecnical Officer, Clive Humphris siger: "Hovedformålet med designproces og test for Mark II har været at skabe et sejl med samme ydeevne som de eksisterende sejl, men med bedre holdbarhed. Vi har arbejdet meget for at sikre, at Mark II ikke ville blive et hurtigere sejl og ikke ville gøre alle de eksisterende sejl forældede natten over. Det oprindelige Laser Standard sejl vil fortsat være tilgængelige gennem autoriserede Laser forhandlere, og vi forventer at se de to designs sejle kapsejlads side om side i en årrække fremad. "

De første Mark II sejl skulle være tilgængelig efter 1. november 2015, og det forventes klar på det globale marked i starten af 2016.

På grund af tidspunktet for frigivelsen er det aftalt med International Sailing Federation (ISAF), at Mark II sejlet ikke vil blive anvendt ved OL 2016 eller ved stævner som fungerer som OL-kvalifikationsstævner i 2015 eller 2016.

Hvilke sejl der må bruges, vil blive kontrolleret via Notice of Race og Sailing Instructions for kapsejladser indtil udgangen af 2016. Herefter vil Mark II sejlet være tilladt i alle ILCA sanktionerede kapsejladser sammen med det oprindelige Standard sejl.

"Fordi mange af OL kvalifikations stævnerne allerede har fundet sted, har vi aftalt med ISAF, at vi ikke bør lave nogen større ændringer ved olympiske stævner i 2016," siger Usher. "Vores mål er at få Mark II sejl tilgængelige i hele verden til starten af den næste 4-årsperiode from mod OL 2020 i Tokyo."

ILCA vil i samarbejde med ISAF, Laser producenterne og forhandlere informere yderligere om tilgængeligheden af Mark II sejl og dens brug ved stævner, i de kommende måneder.

Dansk forhandler af Laser og udstyr er www.dinghyshop.dk

Herunder kan du se sejlet i fuld størrelse (foto ILCA)

Laser MkII Sail ILCA_højformat_528







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen