KDY i Tuborg er vært for weekendens Wessel og Vett - 12mR og 5.5m - stævne, kampen om at vinde Meter Yacht Cuppen 2015.
Wessel og Vett stævnet er en generalprøve på det stort anlagte KDY's Meter Yacht Jubilæums stævne, der afholdes sammen med 5.5 m VM i sidste uge af august 2016 i anledningen af KDYs 150 års jubilæum. Derfor er det vel på tide vi sammen får skabt et overblik over det grundlæggende regelsæt.
Regelsættet for 12mR er senest grundlæggende revideret i 1956 og var de efterfølgende 20 år guideline for udviklingen i Americas Cup bådene. Jævnfør "International Twelve Metre Association": www.12mrclass.com.
Grundreglen er ganske enkel: (den nye, red.)
Hvor: L er vandlinjen længde (LWL) - D* er forskellen mellem skrogets omkreds (SG) og den lige omkreds (CG) - S er sejlareal, og F er relateret til fribordet.
* = difference between skin girth and chain girth (se tegning)
Så er det ligesom på plads..!
Formlen er hoved reglen, men bagved ligger der et meget omfattende regelsæt på 50 sider. Reglerne kan inddeles i to hovedområder, sikkerhed der sikrer en konkurrencedygtig konkurrence. For eksempel er det maksimale samlede areal af alle cockpits specificeret til at minimere risikoen for en 12m synker på grund af vand i cockpittet. Alle materialer er specificeret med masser af detaljer, vedrørende alle – læs alle - aspekter af konstruktionen.
Hensigten er, at udfordre designere, hvilker er lykkedes til fulde
Her i Tuborg er den ældste 12mR tyske "Cintra" søsat i 1909, altså 106 år og i øvrigt gaffelrigget.
De nyeste er tyske "Sphinx" og danske "Vim", begge søsat i 1939, året hvor 2. verdenskrig startede. Så de ni 12mR på startlinjen i Tuborg er altså søsat over en periode på 30 år, og de yngste damer er næsten 80 år gamle. Alligevel står de, som havde de forladt værftet i går.
Interessen for at eje og sejle disse fantastiske skibe har siden slutningen af 1990'erne aldrig været større. Alle de mange stævner for klassiske både, er altid fyldt godt op med 12mR både. Afhængig af alder, får den enkelte 12mR et handicap, så det sportslige er acceptabelt.
Regelsættet bliver kun værre, når meter båden bliver mindre
Hvis vi lige tjekker regelsættet på 5.5 meteren:
0.9 * ((L * S ^ (1 / 2) /12 / D ^ (1 / 3)) + ((L + S ^ (1 / 2)) / 4)) må ikke overstige 5,5 meter hvor:
L er længden, S er det målte sejlareal, D er vægten i kg, når båden først gang måles, divideret med 1.025. Vægten skal være mellem 1750 og 2050 kilo og krydsstellet må ikke være over 29 kvadratmeter. Kilde: www.5.5class.org
Og så er der et større katalog af undtagelser, og ændringer alt efter hvad det for en 5.5 meter.
Her i Tuborg sejles der i 3 underklasser: Classic, Evolution og Modern, sidstnævnte skal være søsat efter 1994, som eksempelvis danske "Arnold" fra 1995, med Bo Selko på pinden. Den ældste 5.5m er søsat næsten 30 år tidligere i 1965. Overraskelsen er ikke, at Bo Selko ikke vandt begge sejladser, men snarer at besætningen måtte nøjes med en 2. plads i 2. sejlads. Selvforskyldt, grundet en tyvstart.
Excel-arket skal spille
Skulle nogen læsere være interesseret i at få tegnet og bygget en 5.5 m, så er designeren Johan Joensen sammen med bådbygger Jørgen Jensen i Nordhavnen i København et godt bud. De stiller med deres version af en 5.5m under navnet: "New Nordic", de satser på KDY´s 150 års jubilæum, helst skal de vinde VM på Øresund.
Ambitiøst mål, for i Danmark er der kun "Arnold", mens 5.5 m klassen er kæmpe stor i Schweiz, Tyskland, og i de andre nordiske lande.
"5.5 meter bygger vi som cold-moldet mahogni eller glasfiber med abachi kerne" fortæller designer Johan Joensen. Det er et kæmpe Excel-ark, som vi skal få til at spille sammen, før al lovgivning er er overholdt, siger den danske designer.
Prisen på NewNordic 5.5 vil blive fra cirka 550.000 kroner for en basisbåd i glasfiber med alu-mast, men uden sejl. I mahogni med alt tænkeligt udstyr i kulfiber løber prisen op på 1.3 million inklusiv moms.
Se disse vidunderlige både boltre sig på Sundet: