New Sweden Match Racing Team' med skipper Caroline Sylvan havde haft en fantastisk uge i Lysekil Women's Match, men den sluttede med en højdramatisk episode, hvor en gast blev ramt i hovedet under en bomning, blev slået bevidstløs og kom på hospitalet.
Den svenske skipper var kommet flot igennem både Round Robin og kvartfinalerne. I semifinalen kom de op mod amerikaneren Stephanie Roble, en match som blev meget intens. Stillingen var 1-1 og den tredje sejlads kunne blive helt afgørende, men den udviklede sig pludselig meget dramatisk i den friske søbrise med 8-10 m/s. Stævnet blev sejlet i DS37'ere, som er kraftfulde, når det blæser.
{redmod}Svenskerne fik en straf i starten, men tog føringen, som de holdt i hele sejladsen, og lige før mållinjen tog de straffen tæt på linjen. De gjorde alt for at falde af og komme over mållinjen og samtidig holde fri af amerikaneren, som kom på styrbord.
Svenskerne mener de var over mållinjen, da amerikaneren kom på styrbord i et vindpust, og sigtede på den svenske båd, som stadig var på bagbord, for at påføre dem endnu en straf.
Bådmagasinets fotograf Per Heegaard var på pletten i Lysekil og tog en serie billeder af den dramatiske situation.
Billederne viser, at rorsmanden på den svenske båd stadig har roret helt ude i bagbord for at falde af for amerikaneren, efter at de har fuldført strafvendingen, og stadig er på bagbord ned mod og over mållinjen. Den svenske båd får en ny straf i situationen, og amerikaneren vinder i stedet sejladsen.
Amerikaneren - med retten til vejen - bommer tæt på den svenske båd for at undgå kollision, og da bommen svinger over, rammer den en af de svenske gaster i hovedet, som er ude på bagbord side af båden. Hun bliver slået bevidstløs af det meget hårde slag, og man kan efterfølgende se af billederne, at hun ligger nede i båden. De får tilkaldt følgebåde, og der kommer en sygeplejerske over i båden. Da de kommer til kaj, bliver gasten hurtigt bragt til nærmeste hospital med ambulance.
Holdet er efter sejladserne kommet med en officiel udtalelse, hvor de blandt andet siger:
"Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke organisationen for deres professionelle håndtering af situationen, og specielt Johan Blixt som var ekstremt hurtigt henne ved os og kom om bord i båden. Endvidere tak til Henrik Ohlson som hurtigt opfattede at situationen var kritisk og omgående alarmerede SOS og tilkaldte ambulancen. Og tak til alle på land, som på en meget fin måde tog sig af os."
Frida har fået en alvorlig hjernerystelse og er meget mørbanket efter episoden, men har det ok efter omstændighederne, og skal nu komme sig efter skaden. Vi er meget lykkelige og taknemmelige over, at Frida er i live, og at det er gået så godt som det er, også selvom vi endnu ikke ved med sikkerher ve, hvor lang tid der går inden Frida bliver rask, og hvilke mén som eventuelt kommer til at påvirke hende senere"
Da holdet vidste, at Frida var under behandling på hospitalet, fik de en reservegast ombord, fuldførte semifinalen men tabte til amerikaneren, da de forståeligt nok stadig var meget påvirkede af hændelsen. Holdets udtalelse slutter af med:
"For os er det vigtigt at dele vores opfattelse af, hvad der faktisk skete, eftersom der har floreret forskellige historier i medierne, og på den anden side vil vi være taknemlige, hvis alle lader være med at spekulere om selve hændelsen. Det er også vigtigt, at situationen i fremtiden kan være med til at højne sikkerheden og være med til at klarlægge, hvad der gælder regelmæssigt, når der er personskader som følge af en sådan situation, og hvordan vi som sejlere men også dommere og organisationen bør agere, hvis noget lignende skulle ske, hvilket vi naturligvis håber aldrig sker."
Besætningen vil næste år være tilbage i Lysekil med sigte på at vinde – og være iført hjelme.
Mange 49er og Nacra besætninger bærer allerede hjelme, når det blæser, ligesom man også ser det på hurtige foilende både som Extreme 40, GC32, M32 og AC45'erne, og det er blevet mere og mere almindeligt i sejlsport siden man så besætningerne på de store AC72 katamaraner i San Fransisco i den 34. Americas Cup.
Der findes i dag et signalflag, som dommerbåden kan sætte, når besætningerne skal bære svømmevest. Skal man overveje et signalflag, som giver mulighed for at påbyde, at besætningen skal bruge hjelm, f.eks. når det blæser over en vis vindstyrke ?
Link til foto galleri med den grimme ulykke her