Vi har en fantastisk sport med en fantastisk spændvidde, hvor Extreme 40 på samme tid repræsenterer top-atletisk sejlads præsteret af nogle af verdens bedste sejlere, og samtidigt kører 100% kommercielt i afviklingen af stævnerne.
Jeg ser i øjeblikket E40 for første gang i Qingdao, hvor min søn Jonas gennem Ole Egeblad har fået et wild card med en kinesisk besætning. Ole arbejder på at få endnu et E40 hold op at stå, og samtidigt få en E40 event til København i 2016. Jeg sejlede selv en tilsvarende Formula 40 katamaran i sæson 1988(!), og alle de drømme vi dengang havde om at lave spektakulær, tilskuervenlig sejlads har E40-serien fuldstændigt indfriet.
{redmod} E40 er en underholdningsmaskine, der giver alle sponsorernes kinesiske kunder, medarbejdere og forretningsforbindelser en kæmpe oplevelse. Hver båd har i hver sejlads en ny VIP om bord som sjettemand/kvinde. Bl.a. derfor at E40 sponsorship noget mere spændende og aktiverende end f.eks. Formel 1 og Wimbledon-tennis - til 1/5 af prisen for sponsoren.
Der sejles ufatteligt tæt på tilskuerne. Det ene startlinjemærke ligger lige ud for VIP-teltet hvilket giver selv en garvet sejler et sug i mellemgulvet når feltet i samlet flok trækker op mod linjen og synkront accellerere afsted med løftede skroge på 3-4 sekunder.
Man kan uden kikkert overskue og følge sejladsen detaljeret hele vejen rundt på den lille bane. Hver sejlads tager 15-20 minutter og i dag sejledes der 10 sejladser på 3 timer. Startproceduren på 4 minutter sættes igang umiddelbart efter sidste båd er i mål i det meget samlede felt. Never a dull moment!
Tilskuerne ser masser af topsejlads. Det danske SAP team har på 4. sæson i klassen udviklet sig til at beherske båden og banerne på et imponerende niveau og fører stævnet klart efter førstedagen. Især starterne sidder lige i øjet hos team SAP med Jes Gram Hansen og Rasmus Køstner som co-skippers. I den anden ende af feltet gør Jonas Warrer det egentlig ok op og ned ad banen, og farten/højden og boathandlingen i dagens let-mellemluft er også ok. Men starttimingen halter alvorligt. Det kan trænes ;-)
Tilskuerservicen er ganske imponerende
Serveringen i det 2-etagers VIP-telt er fornem. Overalt er der skærme med film, tracking og real time resultatopdateing. Der er akrobat- og tryllekunster-underholdning uden for teltområdet så børn og voksne bliver underholdt af andet end sejlads. Der bliver speaket præcist, relevant og underholdende på engelsk og kinesisk, og hovedsponsoren Land Rover har en større kørebane, hvor potentielle kunder kan prøve de nye bilmodeller på en udfordrende bane.
Når man nærmer sig regatta-området sørger store skolepiger for at motivere folk til at komme ud og se sejladserne, og i millionbyen Qingdao reklameres der for stævnet bl.a. på de store hoteller. Det virker.
Vores sport er utrolig: Fra optimistjollesejlads til week-end tur til Tunø og en øl i båden i havnen til ovenstående professionelle set-up, som enhver tilskuer, sejler eller ej, vil finde fascinerende. Lad alle os sejlere interessere os for og skabe sammenhæng i alle sportens mange niveauer. Så vil vores sport for alvor begynde at udvikle sig og tiltrække udøvere og tilskuere i et helt andet omfang end vi kender til i dag.
Peter Warrer, Qingdao, 1. maj