Besætningen på den nye Pheado3 MOD 70 Trimaran ’blæste’ over Atlanterhavet på deres transportsejlads til Caribien, hvor de skulle deltage i RORC Caribbean 600 – som de i øvrigt vandt og satte rekord i.
Den nye MOD 70 er blandt verdens hurtigste sejlbåde og trimaraner, og transportsejladsen, hvor de langt fra gav den fuld gas, tog kun 9½ dag.
Besætningen fortæller, at de den første nat krydsede Biscayen med 22 knob og rundede Cap Finisterre efter 15 timer.
På et tidspunkt var de oppe og sejle 31 knob med to reb og en J2’er – besætningen siger, at de ikke engang pressede den hårdt.
Resten af turen over Atlanterhavet var i Trade Winds med mellem 16-25 knob det meste af vejen.
Det er tankevækkende, at disse både hurtigt tilbagelægger 500 sømil på et døgn, og under ideelle omstændigheder en hel del flere sømil.
Besætningen beskriver, at når man har ligge og sejlet i gennemsnit 30 knob, så føles det som at gå, når farten falder til 20 knob. Man bliver hurtigt vænnet til farten i disse ’maskiner’ og det er samtidig vanedannede – man vil hele tiden have mere og mere.
Man kan jo bare tænke på, at en MOD 70’er, som er blandt de hurtigste både i verden, næsten vil sejle i cirkler rundt om den sidste nye 100 fods monohull racer ’Comanche’ – og det være på stort set alle kurser.
Besætningen filosoferede på vejen over Atlanterhavet, hvorfor der egentlig ikke er flere flerskrogsbåde i offshore sejlads ?
De er både meget hurtigere og farligere at sejle, så når jorden rundt kapsejladser profilerer sig som ’extreme’, så burde de måske også sejles i flerskrogsbåde i fremtiden ?
Endvidere har flerskrogsbådene potentialet for at foile, hvilket vinder mere og mere frem i professionel sejlsport, så det varer måske ikke så mange år, før vi ser de første jorden rundt sejladser med foilende flerskrogsbåde.
MOD 70’eren Gitana tester allerede T-foil ror, og rygterne lyder, at de måske allerede i år vil forsøge at være ’fuldt foilende’