Flying Dutchman VM - uden Bojsen-Møller

Selvom Jørgen & Jacob Bojsen-Møller ikke deltager ved VM i Sydney, så er der alligevel ’dansk’ i spidsen for VM for Flying Dutchman.

Den ungarske besætning som fører VM efter seks sejladser – med seks førstepladser - sejler nemlig med BM Sails, som Jacob Bojsen-Møller designer og producerer. Og ungarerne er på vej til at vinde deres 11. VM-guldmedalje – meget skal gå galt for at det ikke lykkes.

Jørgen & Jacob Bojsen-Møller – som tidligere har vundet fire FD verdensmesterskaber (2001-2005-2007-2009) samt yderligere 3 sølv og 1 bronze – deltager ikke, da de ganske enkelt ikke har råd til rejse og transport ’down under’. De deltager heller ikke i 505 VM i 2015 af samme årsag, idet det ligger i Sydafrika.

Brødrene slapper af efter en intensiv sæson 2014, hvor de bl.a. blev nr. 5 i FD VM i Skotland. I 2015 skal de sejle Kielerwoche samt et par andre sejladser i Kiel og på Gardasøen, FD EM i Kroatien og 505 EM i Varberg, så det bliver omkostningsmæssigt til at have med at gøre. De er regerende europamestre 2013 (sejles kun hvert andet år).

Jørgen & Jacob modtager normalt et tilskud fra bl.a. Dansk Sejlunion, som de er glade for, men det var for eksempel i 2014 ikke engang nok til at dække færgebilletten Esbjerg-Harwich (er nu lukket red.), som kostede 9.000 kr. med trailer.

Ny teknologi kan ødelægge klassen

Jacob Bojsen-Møller’s BM Sails er på flere af de førende både i Sydney, som pt. ligger nr. 1, 2 og 4. Jacob sælger en del sejl til både 505 og Flying Dutchman, herunder altså de 10-dobbelte ungarske verdensmestre.

Jacob fortæller om ungarerne og FD-klassen:

”Ungarerne er helt suveræne i des nye PlanaTech båd, som bygges i Italien, og som nu er i en klasse for sig selv – det er prisen også. Alene det vakuum-støbte skrog koster tæt på 300.000 kr., og det vil vi aldrig have råd til at investere i – selv ikke hvis vi fik det til halv pris. Vi fik en ny Mader båd i 2014, så den må nok holde nogle år til.”

”PlanaTech har anvendt den mest avancerede computer design software til at udvikle det nye skrog, som er super optimeret for hver enkelt parameter og ud til grænserne af reglen. De har opnået et optimalt og meget stift skrog, som efter min opfattelse er nøglen til succes’en.”

”Prisen er også derefter, og det kan faktisk ødelægge klassen på sigt, hvor den bliver delt op i to divisioner – dem der har råd – og dem der ikke har råd.”

”Min bror Jørgen var i fjor i Ungarn for at sejle et stævne i en af de nye både. Da jeg ikke havde tid, sejlede han med en gast, han aldrig havde sejlet med tidligere, i en båd han heller ikke kendte. Alligevel kunne han vinde stævnet.”

”Ungarerne var også i Danmark og træne med os i 2014, og i stort set de fleste konditioner kunne vi ikke følge med. De kørte ganske af sted som et eksprestog.”

Jørgen og Jacob har i øvrigt en Spækhugger som er 44 år gammel og ligger i Svanemøllen, og den sejler de også lidt hygge sejlads og nogle få aftenmatcher med en gang imellem. De overvejer at skifte masten – som har altså har holdt i 44 år !







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen