Sydney Hobart er ikke kun for super racere

Når startskuddet går for årets Rolex Sydney Hobart Yacht Race og 117 både går over startlinjen, så er også gamle klassiske sejlbåde, som også begiver sig ud på de 628 sømil Hobart, Tasmanien..

Der er fem S&S designs med i årets udgave af sejladsen, blandt andet også en S&S 34 (topbilledet) som deltog i 80’erne og 90’erne, og netop er blevet gennem restaureret af den nuværende ejer, som kommer til start med den mere end 30 år gamle havkrydser.

Den 33 år gamle Sparkman & Stephens designede båd får folk til at dreje hovedet, idet den næsten ser ud som den var kommet ud fra værftet – men det er efter restaureringen, hvor dens blå skrog og hvide dæk skinner.

Den var næsten et vrag inden den nuværende ejer fandt den, og købte den for 23.000 €. Den har stået ham i næsten 300.000 €, og de er faktisk for nylig sat i produktion igen i Perth, og koste fuldt rigget til kapsejlads tæt på 350.000 €. Men ejeren siger han vil gøre det igen, idet båden har så meget historie og karakter.

Endvidere er der to både Southern Myth og Landfall, som deltog i sejladsen i 1950 og 1960.

Southern-Myth Bermuda125m-sloop_owner_528

Southern Myth (ovenfor) er en 12,5 meter Bermuda Sloop, som blev bygget i Adelaide i 1953. Den deltog i Sydney Hobart fra 1954 til 1965, bortset fra 1964. Båden blev nr. 5 i sin første sejlads og fik sit bedste resultat i 1958 med en tredjeplads overalt.

Det var ikke kun en bedrift at deltage i Sydney Hobart, men også turen fra til Sydney og retur til Adelaide, som tog minimum 6 uger.

Når man tænker på tiden og indsatsen, så er det utroligt at de nåede til start hvert år, samt gennemførte alle sejladserne. Sejlerne var dengang gjort af noget specielt.

Det var også Southern Myth som sejlede med de første Terylene polyster sejl nogensinde i Australien.

Den nuværende ejer har også båden liggende i Adelaide, og han sejlede med båden siden han var 14 år. Han overtog den, da den tidligere ejer ønskede at skille sig af med den. Der var for meget historie i båden. Den nuværende ejer holder båden så tæt på den oprindelige standard som muligt, men det har været nødvendigt med en væsentlig modernisering.

Båden har nu rundet 60 år, har sejlet Sydney Hobart 15 gange og deltager i det 70. Rolex Sydney Hobart Yacht Race.

Landfall Mike-strong_CYCA-archives_528

Landfall (ovenfor) er en 13,4 meter Sparkman & Stephens design , som blev bygget i 1935, og det er den ældste både i årets felt, som også tidligere har gennemført racet. Den blev nr. syv overalt i 1952, og vendte tilbage i 1976, hvor den sluttede midt i feltet.

Den 80-årige båd er dermed med til at fejre 70 års jubilæet for Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2014.

Landfall er den første Sparkman & Stephens konstruktion som er bygget udenfor USA, og det er en one-off.  Fra starten var det en yawl og bygget i Tasmanien af Huon fyrretræ og båden har fortsat de oprindelige kobbernagler og er i perfekt stand, men er nu blevet sloop rigget.

Landfall var starten på Sparkman & Stephens dominans på den globale kapsejlads scene med i alt syv overalt sejre i Sydney Hobart. En af de mest berømte både var Morning Cloud, ejet af Edward Heath som blev Englands premierminister.

 







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen