Når starten på Sydney Hobart Race går i morgen 2. Juledag – ”Boxing Day” - er der fem 100 fods både på startlinjen, alle med ambitionen om at være første båd over mållinjen ud for Hobart, Tasmanien. De fem både er de tre australske både Wild Oats XI, Ragamuffin og Perpetual Royal samt to amerikanske Comanche og Rio 100, som vi har omtalt i tidligere artikler.
Den rekord som alle gerne vil slå er Wild Oats XI's stående rekort på 1 dag 18 timer 23 minuter 12 sekunder - men med den nuværende vejrudsigt ser det ikke ud til at være muligt.
Størst opmærksomhed er der omkring to både, Wild Oats XI og Comanche.
Wild Oats XI er en kraftfuld og meget small 100 fods båd. Foto Brett Castello
Wild Oats XI som tidligere har været første båd syv gange, og som naturligvis vil gøre alt for at gøre det ottende gang. Båden er også i år blevet opgraderet på en række områder, og besætningen var også ude og træne i går på Juleaftensdag. For nogle dage siden opdagede man heldigvis, at bommen havde en alvorlig skade, som - hvis den ikke var opdaget - kunne have betydet, at Wild Oats XI ikke havde kunne forsvare sin rekord og forsøge at vinde ottende gang. Besætningen mener at deres relativt nye "hydrofoil vinge" vil være med til at give dem en fordel, og de glæder sig over de relativt moderate vindforhold som kan give dem en fordel.
Comanche er en meget bred 100 fods racer, som har sin force over 7-8 knob og på slør sejlads. Besætningen har aldrig sejlet med den i rigtig kraftig vind. Foto Onne van der Wal
Comanche er en nybygget amerikansk racer som ejes af Netscape milliardæren Jim Clarke, og en af de personer som står bag er Ken Read, præsident for North Sails Global. Med ombord er den dobbelte Americas Cup vinder, Jimmy Spithill som rosmand. Båden er designet og bygget til at være den hurtigste 100 fods racer på planeten. Det bliver spændende at se, om den kan leve op til det.
Læs også: Ny 'cutting edge' super racer
Læs også: Den er et 'bæst' siger skipper på Comanche
Ken Read er ikke nogen ”Hr. hvem-som-helst” – han har vundet mere end 40 VM og Nordamerikanske mesterskaber i mange forskellige klasser, været involveret i tre Americas Cup kampagner som sejler og coach, to gange som rorsmand for Dennis Connor, og han har været med i to Volvo Ocean Race, hvor han blev nr. to med Puma Ocean Racing i 2008/2009 og nr. 3 i 2011/2012, hvor de i den sidste brækkede en mast i det sydlige Atlanterhav.
Ken Read sejler sin første Sydney Hobart Race, men har sejlet Volvo Ocean Race to gange, og koncentreret sig om offshore de sidste syv år. Foto Carlo Borlenghi
Ken Read siger før starten på Sydney Hobart Race i et interview til Sail-World.com:
”Der er et hype som vi ikke har set i sejlsporten i lang tid. Vil vi bryde nogle grænser med denne båd. Du ved hvad din mål er og hvad besætningen er kapable til, og du får det bedste ud af det, og håber det er godt nok. PÅ dette tidspunkt ha vi gjort alt vi kan, og håber det er godt nok.”
”Det her er meget anderledes end Volvo Ocean Race. Sejladsen varer to dage, og hvis man skal bryde rekorden skal den sejles på 1 ½ dag og man kender forholdene. I Volvo Ocean Race så ved man ikke helt hvad man går ind til. Det er et maraton. Her er vi væsentlig mere sikre på, hvordan forholdene er.”
VI har træner 23-24 dage siden båden blev søsat, hvor vores mål var 30 dage. Her i Sydney har vejrforholdene været fantastiske. Først tre dages inshore træning, primært boathandling inden Big Boat Challenge. Derefter har vi været på en masse offshore træning hver eneste dag, vi har haft samtlige sejl oppe i de vindforhold de er designet til.”
”Men vi har ikke været ude i 35 knos vind, det var en af de store beslutninger jeg tog, idet vi ikke ønskede at tage ud og ødelægge båden, så vi ikke kunne sejle racet. VI har ikke været ud i rigtig hårdt vejr endnu, idet jeg ikke kunne forestille mig at skulle fortælle Jim (Clarke red.) a vi havde ødelagt noget på båden, og ikke kunne sejle racet.”
Jimmy (Spithill red.) ringende for nogle uger siden og spurgte, om der var en mulighed for, at han kunne komme med, og hvordan kan man sige nej til en af de bedste rorsmænd i verden lige nu. Man kan aldrig have nok gode ’drivers’ ombord, så vi sagde selvfølgelig ja.”
”Han spurgte hvad vi ville have han skulle lave om bord på båden, og jeg sagde han skulle være med i det hele. Det er alle de andre. Du skal være grinder. Vi har den mest overkvalificerede grinder om bord i sejlsporten historie, og han vil naturligvis få en masse tid ved roret.”
”Det har været fantastisk at få Jimmy om bord, og det er godt at lære ham at kende på det mere personlige niveau, og han er virkelig en team player. Han gør alt hvad han kan for at hjælpe holdet. Han er jo primært en inshore sejler, og han vil gerne lære offshore sejlads fra sejlere, som har været med i det game et stykke tid. Og der ikke en bedre måde at gøre det på. Det er det vi har gjort de sidste syv år, så det er en god lille ”tutorial” for en som Jimmy.”
Vejrudsigten varsler vind i begyndelsen, derefter mere moderate vindforhold i anden fase af sejladser, og det kan i den sidste del blive ganske let vind. Ken Read siger om Comanches chancer:
”Om det er perfekt for os ? Jeg mener ikke at noget er perfekt for nogen på det her tidspunkt. Vi får det bedste ud af det vi får. Der er ikke tvivl om at Wild Oats har en fordel, når vindforholdene er relativt lette. I nogle vindforhold burde vi gå nogle knob hurtigere end dem, og i under 6-7 knob så burde de være hurtigere end os. Det er den forskel der er.”
For nylig så man Wild Oats XI vinde SOLAS Big Boat Challenge i relativt lette vindforhold, hvor den har sin styrke med sit meget smalle skrog, modsat Comanche som er meget bred og med en meget stor våd overflade, og derfor er den ikke ideel til lettere vinde. Men med vind og slæk på skøderne ser den meget potent ud.
Det bliver også spændende at se, om de andre 100 fods både kan være med i kampen on ’line honours’, idet det alle sammen er meget potente både, som er blevet optimeret inden Rolex Sydney Hobart Race 2014. Når vindforholdene bliver lette, og hvis der kommer spredning på feltet, så kan nogle både måske få en fordel lige præcis i den position de befinder sig i.
Du kan følge sejladsen på Sydney Hobart Race Tracker HER
Event webside: Rolex Sydney Hobart Race 2014