Fem super maxis skal slås om 'line honours'

Om én måned starter årets udgave af Rolex Sydney Hobart Yacht Race, og det store antal deltagere betyder, at man etablerer 3 startlinjer, når starten går mellem jul og nytår.. 

Senest man var over 100 startende både var i 2004, da der startede 116 både, skønt kun 59 gennemførte, mens resten var ude af stand til at gennemføre i det hårde vejr i den 60. udgave af sejladsen.

Der er 5 Super Maxis, 10 udenlandske tilmeldinger (blandt andet USA/England/New Zealand/Tyskland og Polen), tidligere overalt og ”line honours” vindere, ”old timers” og det højeste antal deltagende både og sejlere siden 2014. Sidste år var deltagelsen lav, men i år indfrier deltagelsen arrangørernes forventninger.

Super Maxis

Man kan ikke komme udenom Wild Oats XI; som ejes af Bob Oatly, og som endnu en gang er blevet opgraderet. Båden har flere gange vundet overalt og har opnået ”line honours”, senest i 2013 hvor de længe kæmpede med Perputual Loyal (tidligere Rambler), som nogen mener, skulle være den hurtigste Super Maxi i verden, selvom den kun blev nr. 2 sidste år tre timer efter Wild Oats XI. Andre mener at Comanche er favorit til at blive første båd i år.

Perpetual Loyal SYHO13cb_Carlo Borlenghi Rolex_528

Perpetual Loyal blev nr. 2 sidste år - den omtales som den hurtigste 100 fods i verden. Foto Carl Borlenghi Rolex

De store racere er i konstant udvikling, bliver modificeret og man rekrutterer nye sejlere, således at man kan slå de andre 100 fods mono-hull både, den maksimale længde for deltagende både er 30,48 m. Sydney Hobart er fortsat en af de legendariske sejladser, som mange gerne vil vinde.

Ragamuffin 100 new2014_528

Vi har endnu ikke nogen aktuelle billeder af Syd Fischers nye Ragamuffin 100 (designfoto)

Syd Fischers Ragamuffin 100, som var første båd i 2011, har fået nyt skrog, svingkøl, nye vandballast systemer samt ny svingkøl. Imponerende er det, at 87-årige Fischer deltager for 46. gang i Sydney Hobart Race.

comanche 01_onne_van_der_wal_528_1415309221

Den nye amerikanske 100 fods Comanche vurderes at være blandt favoritterne. Foro Onne van der Wal.

Den nye Comanche fra USA repræsenterer den seneste teknologi og er indtil en af de mest omtalte både blandt de kommende deltagere. En båd der er designet til at bryde teknologiske grænser, vinde de mest prestigefyldte sejladser og sætte sejladsrekorder.

Læs også: Ny ’cutting-edge’ super racer

RIO 100 USentry_529

En anden potent amerikansk deltager er RIO 100 - den tidligere Lahana, Konica Minolte og Zana - som af sin nye ejer er blevet forlænget op til de maksimale 100 fod. En meget smal 100 fods båd.

Mindre både kan true de store

Vind- og vejrforholdene spiller en meget stor rolle for udfaldet af Sydney Hobart Race.

Hvis det bliver perfekte forhold med vindretning og styrke som giver meget slør og læns, så kan to Volvo 70’ere måske true de stor både som første båd. De blev henholdsvis nr. 4 og 6 i mål sidste år.

Amatør klasse

Der er også 36 deltagende både i den første ”Corinthian Division”, som i princippet er amatører, hvor man anvender ”ISAF Classification Code” i relation til besætningerne.

Det var blandt også derfor, at mange lande protesterede, da ISAF Executive Committee til årets møde i November, pludselig havde foreslået, at Classification Code skulle udgå af ISAF regulations, og i stedet kunne administreres af klasser og andre.

Protesterne medførste, at ISAF Executive Committee allerede de første dage af ISAF konferencen meddelte, at de havde trukket forslaget tilbage.

En række ISAF klasser anvender også denne Classification Code med henblik på at definere professionelle, hvor man blandet begrænser antal professionelle på en båd, f.eks. i Farr 40 klassen, hvor det også er ejeren selv som skal stå ved roret.

Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2014