Sent søndag aften kl. 23.30 blev Route du Rhum kapsejladskomiteen informeret om, at den31 meterlange Ultime Class trimaran ”Sodebo” var kollideret voldsomt med et fragtskib i Den Engelske Kanal.
Sodebo Ultime for fuld fart - inden nattens kollision med et fragtskib. Foto Sodebo Ultime
Skipperen Thomas Coville er heldigvis uskadt og båden fortsat flydende, men kollisionen havde været så voldsom, at hele den forreste del af den styrbord ponton var brækket helt af, ligesom stævnen hovedskroget var slået helt i stykker.
Da kollisionen skete sejlede trimaranen med 3 reb og gik 15-18 knob i kraftig vind fra sydvest med op til 30 knob i pustene.
”Sodebo” kunne fortsætte med langsom fart, og skulle være nået i havn tidligere i dag i Roscoff. Der foreligger endnu ikke mere konkrete oplysninger om, hvordan uheldet sket, og hvem der havde rettigheder
På trods af "Sodebo'e" voldsomme kolllision og haveri, er skipperen uskadt og skulle være komme i havn i løbet af mandag. Foto Alexis Courcoux
Det hårde vejr har også betydet uheld for flere andre af de deltagende soloskippere.
En Class 40 båd ramte en afmærkning uden lys, og slog hul i skroget, og har søgt nødhavn.
To andre Class 40 både har mistet kølen. I den ene blev skipperen reddet op af en helikopter, og i den anden lykkedes det skipperen at stabilisere skroget ved at fylde vandtankene, smide sejle og er nu på vej for motor til nærmeste havn.
Og endelig har en Multi50’er mistet masten.
En af verdens absolut bedste katamaran og solo-skippere Loick Peyron har allerede lagt sig i spidsen i Bangue Polulaire VII. Foto T. Martinez BPCE
Den førende båd er lige nu ”Banque Populaire” med Loick Peyron, foran ”Prince de Bretagne” og ”Spindrift”. Sidsnævntes skipper Yann Guichard fortalte tidlige mandag, at vejrforholdene stadig er barske, specielt på grund af den meget grove sø på 4-5 meterog byger med mere end 30 knob vind.
Deltagerne har i det første døgn dels skullet håndtere de temmelig barske vindforhold, samtidig med at de har manøvreret mellem fragtskibe og fiskeskibe.